Finska celiakiveckan, vecka 36
I Finland har ca 2 % av befolkningen celiaki.
Den finska celiakiveckan (Keliakiaviikko) anordnas årligen under vecka 36. I år infaller veckan mellan 31 augusti och 6 september. Evenemanget arrangeras av det Finska Celiakiförbundet (Keliakialiitto) tillsammans med lokala celiakiföreningar runtom i landet för att sprida kunskap om celiaki och glutenfri kost.
Lite receptförslag:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här på Viljatuote kan man beställa glutenfria produkter från Finland, men "på svenska"
(Jag har provat och blev mycket nöjd.)
https://www.virtasalmenviljatuote.fi/sv/kauppa/?
Bl.a. kan man köpa boveteprodukter där bovetet odlas i Finland.
Viljatuotes historia:
"Historien om Virtasalmen Viljatuote började på Petri Karjalainens familjegård för 30 år sedan. Gården Suhola i Virtasalmi är en pionjär inom glutenfritt jordbruk och har odlat bovete sedan början av 1990-talet. Glutenfri Finskt Bovetemjöl vår första produkt, och i början malde vår kvarn endast bovete.
Virtasalmen Viljatuote har fått sitt namn efter platsen där gården låg och vi verkar på samma adress än idag - bara i en lite större kvarn!
Mörk Glutenfri Mjölblandning, inspirerad av bovete blev den första mjölblandningen, med bovete som viktigaste råvaran. Vi ville kombinera så många finska ingredienser som möjligt i den här mjölblandningen, vilket är anledningen till att den har tilldelats märkningen Gott från Finland.
Siktar på välsmakande glutenfria bakverk
När vi inledde vår resa hade glutenfri bakning ett dåligt rykte – resultaten blev torra, smakade som kartong och byggde mest på stärkelse. Vi ville göra något bättre. Idag har vårt sortiment vuxit till ett brett och uppskattat utbud av färdiga mjölmixer som gör glutenfri bakning enkel, pålitlig och riktigt god.
Vi utvecklar fortfarande våra produkter med samma grundidé som från början: hög kvalitet, trygghet och lyhördhet för våra kunders behov. Det är just dessa produkter vi själva väljer – till festliga tillfällen och till vardagens frukostgröt."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen