Finland iFokus

Finland

Etikett: språk
Läst 22 ggr
Magi-cat
1

Perkele - en av de äldsta svordomarna

Svärs det mycket i Finland?
"Perkele" är en välkänd och flitigt använd svordom. Dess ursprung är dock inte så känt, men intressant ….

Från Sveriges Radio Finska på FB:

"Perkele är en av Finlands äldsta och mest använda svordomar. Men ordets ursprung är faktiskt inte finskt. Perkele kommer från baltiska språk och hänger ihop med Perkūnas som är åskans Gud. I Finland kopplas ordet till Kalevalas ”Ukko” som också är himlens och åskans gud.
🤬👹⚡️
Ordet är cirka 2000 – 3000 år gammalt enligt kulturhistorikern och professorn Reijo Heikkinen. Men när kristendomen sprids i Finland förändras betydelsen och börjar i stället användas som ett namn på Djävulen.
🤬👹⚡️
”Perrrrrrrrrkele” ska uttalas med ett särskilt rullande R. Ju mer man rullar r:et desto kraftfullare blir uttrycket.
🤬👹⚡️
Att svära och att använda kraftuttryck anses vara fult, men uppfyller också ett syfte. Psykologer vid Keele University har visat att svordomar faktiskt kan minska smärta. I en studie fick testdeltagare ha handen i iskallt vatten och upprepa olika ord. De som använde svordomar stod ut hela 33 procent längre.
🤬👹⚡️
I Finland svor man extra mycket efter andra världskriget. Det finns gott om svordomar i det finska språket. Enligt professor Heikkinen hör finländare, tillsammans med skottar, irländare och ryssar, till de flitigaste användarna av svordomar i Europa.
🤬👹⚡️
Det finns hundratals varianter av perkele, som perhana, perkatti, perskele och perkule. Variationer används ibland även humoristiskt, och nya svordomar skapas hela tiden.
🤬👹⚡️
Text: Mika Tahvanainen, Sveriges Radio
Källor: Yle, Reijo Heikkinen, Savon Sanamat, Kielikello, Keele university"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3

När min finska arbetskamrat blev arg och svor då osade det verkligen katt😃
Svenska svordomar lät som en barnvisa i jämförelse 😃

/Maria

Magi-cat
2

#1 😄

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2

Åh, så intressant!💖

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon