Umeå-Vasa - en koldioxidneutral färjelinje
Wasaline har lyckats uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala tidigare än väntat.
Eftersom artikeln redan blivit låst lånas jag text från AI-översikten:
"Wasaline, som trafikerar rutten Umeå-Vasa, blir nu det första koldioxidneutrala rederiet på Östersjön. De har uppnått detta genom att använda biogas och tecknat ett Fuel EU Maritime-poolingavtal med Stena Line. Detta innebär att rutten mellan Umeå och Vasa blir en unik och grön sjöfartskorridor.
Wasaline har som mål att vara klimatneutrala i Kvarken år 2030, men har redan nu uppnått koldioxidneutralitet på sträckan. De har minskat sina CO2-utsläpp avsevärt och arbetar aktivt för att minska sitt klimatavtryck ytterligare. "
https://www.folkbladet.nu/2025-08-12/nu-blir-umea-vasa-en-unik-rutt-c5521?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Definitivt bättre än att använda fossila bränslen.
Men att kalla biogas CO2-neutralt är problematiskt.
Några anledningar:
- Produktionen läcker ofta metan
- Distributionen använder ofta fossila bränslen
- Produktionen energiintensiv, vilket i och för sig inte behöver vara ett problem med fossilfritt elproduktion
Så det är risk att det blir en form av greenwashing, men trots detta är det betydligt bättre än traditionella alternativ.
Min största rädsla med biogas är som det blev med etanol. Man lovade en grön produktion och att det skulle vara "skogens restprodukter" och matavfall, men det slutade med att man avverkade träd som kunde binda kolväten för att skapa etanol/gas i energikrävande processer som i sig genererade co2-utsläpp.
Vätgas har samma problem. Teorin bra. Praktiken fungerar sällan som man lovat.
Mvh // Johan
Det ante mig nästan att det fanns ett eller flera krux med det hela.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Ja, så är det alltid.
Det är därför jag alltid pratar om "netto-positivt". Är det mer positivt än negativt?
Jag tror denna båt är det. Men jag ifrågasätter ändå språket. Greenwashing tror jag dessutom skadar förtroendet för hela miljörörelsen, så bättre att vara ärlig när man påpekar fördelarna.
Även förnybar elproduktion har så klart nackdelar, men jämfört med att fortsätta på fossilbaserad elproduktion är dom nackdelarna försvinnande små.
Men som det gamla talesättet "there's no such thing as a free lunch" stämmer fortfarande.
Men dom kan vara olika hälsosamma.. :)
Mvh // Johan