Bastu till Basel
KAJ har verkligen lyckats sätta fart på det mesta, inte bara musiken utan även och kanske främst: bastun! 😁🔥
"ÅRETS MEST EMOTSEDDA ROADTRIP!
Vad händer när en österbottnisk humorgrupp vinner Melodifestivalen med en låt om att bada bastu? Jo – en idé föds som ingen riktigt kan släppa: bastun ska till Basel.
Det som började som en rolig sägning i direktsändning blev startskottet för ett gemensamt projekt för människor med verktyg i ena handen och drömmar i den andra. Nu bygger vi, planerar, kämpar och skrattar för att göra verklighet av en måhända galen men samtidigt härlig idé: att faktiskt rulla en bastu hela vägen från Österbotten till Schweiz.
Följ med på resan. Värme, vilja och vänskap garanteras. Sannolikt också en och annan motgång längs vägen. Men nu baxar vi bastun till Basel!"
Några entusiaster i Österbotten har byggt en bastu och fraktar den nu till Basel.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2025-05-16 12:50 av Magi-cat
"Gänget från Österbotten vill hylla KAJ och bastukulturen. Genom Sverige och hela vägen ned till Eurovisionstaden Basel kör de nu en gammal bil med en bastu på släp.
– Det kändes självklart. Vi hoppas på många goda människomöten på denna bastulav, säger Robin Nyman som är en i gänget bakom ”Bastu ti Basel”."
Baxar bastu från Jakobstad till Basel. 😁
https://www.sverigesradio.se/artikel/hyllningen-till-kaj-de-baxar-bastu-fran-jakobstad-till-basel?
Bastun gör succé i Basel. 😀