Finland iFokus

Finland

Etiketterkulturlitteratur
Läst 45 ggr
Magi-cat
0

Edith Södergran - en poet före sin tid

Den 4 april 1892 föddes Edith Södergran, en av Nordens största poeter.

"Edith Södergran ses som en av Nordens största poeter. Hennes nyskapande dikter och deras för tiden ovanliga innehåll och fria form gjorde att man inte riktigt förstod henne medan hon levde. I dag har hon påverkat flera generationer av författare.

Edith Södergran är en av Finlands främsta diktare genom tiderna och hon är uppskattad också utomlands, framför allt i Norden.

Hennes dikter har publicerats på omkring fyrtio språk, bland annat engelska, spanska, italienska, arabiska och japanska. De kännetecknas av ett måleriskt språk, fri rytm och en passionerad, intelligent stil.

Edith Södergran dog av en utdragen tuberkulos i ung ålder, redan som 31 år gammal. Före det hann hon ge ut fyra diktsamlingar och en aforismsamling.

Södergrans dikter förvirrade många samtida människor och till myterna om henne hör bilden av ett geni som levde ensam och isolerad. Hon var okonventionell och bröt mot samtidens uppfattning om hur en kvinnlig författare skulle bete sig.

"

https://svenska.yle.fi/a/7-1074158

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Edith Södergran var en av sitt sekels stora poeter.
Staffan
0

Magi-cat

Vad tycker du om Ediths dikter? Har nu suttit och läst ett gäng (många finns på Wikipedia) och får intrycket att de flesta lutar ganska tungt åt det mörka hållet. Själv föredrar jag när jag kan hitta starka känslor men det som läsare går att välja båda perspektiven.

// Staffan

Farwuq
1

Vi läste något av henne på högstadiet i skolan för 50 år sedan.
Jag minns nog inte så mycket av dikterna,
men att hon bodde i Raivola på Karelska näset, precis norr om dåvarande gränsen till Ryssland, det minns jag.

Nu ligger det i Ryssland.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

#1 Edith Södergrans författarskap är mycket intressant och att hon var "före sin tid" håller jag verkligen med om. Med det menar man kanske ofta att texterna har lika mycket att säga oss i vår tid som då de skrevs. Hon behärskar och använder språket som få.

Wikipedia-artikeln om hennes liv var väldigt intressant och gav mig mycket som jag inte visste, både om henne, om historia och om livet då …

En dikt från Samlade dikter.

"”Av hela vår soliga värld
önskar jag blott en trädgårdssoffa
där en katt solar sig…
Där skulle jag sitta
med ett brev i barmen,
ett enda litet brev.
Så ser min dröm ut…”"

Magi-cat
0

Inledning till "Septemberlyran" 1918:

"Inledande anmärkning.
Att min diktning är poesi kan ingen förneka,
att det är vers vill jag icke påstå. Jag har för-
sökt bringa vissa motsträviga dikter under en
rytm och därvid kommit underfund med att jag
besitter ordets och bildens makt endast under full
frihet, d.v.s. på rytmens bekostnad. Mina dikter
äro att taga som vårdslösa handteckningar.
Vad innehållet vidkommer, låter jag min instinkt
bygga upp vad mitt intellekt i avvaktande håll-
ning åser. Min självsäkerhet beror på att jag
har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig
icke att göra mig mindre än jag är."

Magi-cat
0

Skådespelaren Stina Ekblad var en ung flicka när hon för första gången läste en dikt av den finlandssvenska poeten Edith Södergran: "Upplevelsen sitter ...
Magi-cat
0

"”Jag är allena bland träden vid sjön,
jag lever i vänskap med strandens gamla granar
och i hemligt samförstånd med alla unga rönnar.
Allena ligger jag och väntar,
ingen människa har jag sett gå förbi.
Stora blommor blicka ned på mig från höga stjälkar,
bittra slingerväxter krypa i min famn,
jag har ett enda namn för allt, och det är kärlek.”"

Ur "Den väntande själen", 1916

Magi-cat
0

Den här boken skulle vara intressant att läsa!

"En annan Edith" av Nina Ulmaja.

"Många har skrivit om poeten Edith Södergran. Otaliga har tolkat hennes dikter, läst hennes brev och dragit slutsatser om hennes liv. Att hon var en ambitiös fotograf är inte lika omskrivet, och hennes bilder har inte fått den uppmärksamhet de förtjänar. Fotografier från alpresor och hembygd, på kvinnor, katter och självporträtt. Bilder som ger en annan - sannare? - levnadsteckning än de biografier som skrivits.

Nina Ulmaja ville veta mer om fotografen Edith och började skriva brev till henne. Brev som till en början kretsar kring fotografi, men som alltmer kom att handla om deras gemensamma bakgrund: om hemlandet Finland, om ryssrädsla, krigsminnen, klassresor och nedtystade familjehistorier.

En annan Edith är en insiktsfull och nyfiken berättelse om identitet, historia, mod och självständighet. Det är också en vacker bok med 180 av Ediths egna fotografier. Brevberättelsen ger en ny bild av en ung kvinna med både penna och kamera som levde för hundra år sedan, i en tid som på många sätt liknar vår"

https://www.bokus.com/bok/9789113116877/en-annan-edith/

Köp En annan Edith av Nina Ulmaja. Skickas inom 1-3 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!