Finland iFokus

Finland

Etiketter: samhälleutbildning
Läst 53 ggr
KPD
1

Svenska populärt i Sotkamo

Bland gymnasisterna i Sotkamo norr om Kuopio har svenska blivit ett populärt ämne tack vare läraren Pauliina Järvelä. Hon har förändrat undervisningen och låter eleverna själva välja nivå.

”En viktig del av inlärning är det som kallas e-tandem. E-tandem är ett samarbete med någon som har språket som sitt modersmål. Samarbetet går ut på att bägge parterna ska bli bättre på det andra språket.

Gymnasiet i Sotkamo samarbetar med Ålands lyceum i Mariehamn.

– Det betyder att våra studerande först pratar svenska med ålänningarna och sen byter alla språk till finska så att båda får öva det andra språket, berättar Järvelä.”

https://svenska.yle.fi/a/7-10014306

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
3

Det låter bra och positivt! 📚 Kul med goda exempel där det fungerar så bra!

Dessa erfarenheter kan ju också användas även för annan språkundervisning än svenska.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2022-03-20 08:32 av Magi-cat
KPD
1

#1: Delvis kan man kanske överföra det till andra språk, men en väsentlig del var samarbetet mellan en skola med finskspråkiga barn och en med svenskspråkiga. Att på detta sätt kombinera de inhemska språken är en god idé, men jag tror inte att det skulle fungera med andra språk.

Hur lätt skulle det vara att hitta klasser med engelska eller tyska barn, som studerar finska eller svenska?

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

NeferNefer
2

Men jag tror jag har läst någonstans (kanske i en lokaltidning?) om "språkbyte" eller liknande, där svenskar som är intresserade av ett annat språk kan få kontakt med personer som talar det språket och vill öva på sin svenska. Då kan de träffas och tala på de båda språken, ett i taget.
Det var ett tag sen jag läste det så jag minns inte detaljerna, men det här kom jag ihåg när jag läste om eleverna.
Och om det inte är något som pågår längre så är det ändå en mycket bra idé som faktiskt kan funka mycket bra för alla inblandade. Det borde gå att sätta in en kontaktannons under "Vänner sökes", så kanske det blir svar.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2022-03-20 20:56 av NeferNefer
[Moon AppleGrey]
2

Låter som ett bra sätt att utöka kunskaperna på. 😊

Önskar att de hade något sådant när jag gick i skolan.