Annons:
Etikettersamhälleresorcorona
Läst 86 ggr
Magi-cat
8/16/21, 8:38 AM

Om att resa på semester till Finland i coronatider

Förra året uteblev semestern till Finland, men i år blev den av!
Det var spännande men lite osäkert hur det skulle gå till med passagen från färjan i Åbo och vidare in i Finland. Bestämmelserna ändrades och lättades i slutet av juli, men de var inte helt enkla och ibland motsägelsefulla, beroende på var man läste.

Men allt gick enkelt och bra! Vi registrerade oss före resan på Finentry.fi.

I hamnen på morgonen var det en covid-kontroll där man fick visa upp bevis på godkänd vaccination. Om man hade fått två doser (viss tid innan) så var det bara att åka vidare. Hade man bara en dos fick man anvisningar om att ta ett covidtest i den kommun man vistades i inom 3-5 dagar. För att man inte ska glömma bort det skickas ett sms.
Detta gäller för vuxna. Barn behöver inte testas eller visa upp något intyg.

"Vår" kontrollant i hamnen frågade om vi ville kommunicera på finska eller engelska. Svenska gick inte. Vi valde engelska. :-)
(Detta tycker man säkert är helt ok som "rikssvensk", men jag vet att många finlandssvenskar med svenska som modersmål blivit upprörda över att inte bemötas på svenska.)

Vi hade fått våra två vaccindoser, så det behövdes inget mer än att visa upp intyg och legitimation och vi var välkomna till Finland.

Något som omedelbart slog oss när vi var på färjan och sedan åkte vidare uppåt i Finland: Användningen av munskydd! Nästan total! Utom de minsta barnen, förstås, och så en och annan, men de flesta i affärer t.ex. tog på sig munskyddet innan de gick in och för personal var det självklart med visir eller munskydd.
Vi tyckte det kändes rätt och bra och anpassade oss glatt. Sedan kändes det nästan konstigt att komma tillbaka till Sverige där praktiskt taget ingen …

En bra sak är appen coronablinkern som man kan ladda ner! Den blippar till om det visar sig att man kunnat bli exponerad för viruset genom att besöka något ställe där någon som sedan testat positivt har vistats.
Vår höll sig lugn. :-)

Här är lite om vad som gäller resor:

"När du kommer från ett riskland behöver du inte delta i coronavirustesten vid ankomsten till landet, om du har ett intyg över en godtagbar vaccinationsserie mot COVID-19 och minst 14 dagar har gått sedan den senaste vaccinationsdosen, eller om du har ett intyg över en laboratoriebekräftad genomgången coronavirussjukdom inom 6 månader. THL: s lista över godkända vaccinerÖppnas i en ny flik
Du måste gå på ett coronavirustest inom 3–5 dygn efter ankomsten till Finland, om du vid ankomsten från ett riskland har ett intyg över ett negativt resultat av coronavirustestet som har tagits högst 72 timmar före ankomsten till Finland, eller ett intyg över den första vaccindosen ur en vaccinationsserie med två doser som har tagits minst 14 dygn före ankomsten till landet.
När du inte har något av de ovan nämnda intygen när du kommer från ett riskland, måste du gå på ett coronavirustest både vid ankomstpunkten och inom 3–5 dygn efter ankomsten till Finland."

https://valtioneuvosto.fi/sv/inreserestriktioner


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 4/14/22, 6:42 PM av Magi-cat
  • Redigerat 8/20/21, 3:43 PM av KPD
Annons:
Magi-cat
8/17/21, 12:10 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Här är en sammanfattning av de rådande restriktionerna i Nyland, Egentliga Finland, Österbotten, Mellersta Österbotten och Åland den 16 augusti.
Pyttelite
11/26/21, 6:05 PM
#2

#0: visst var det konstigt att komma åter till Sverige utan mask - bär man mask tänker man på hur allvarlig smitta är.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
11/26/21, 7:32 PM
#3

#2 Ja, en så pass enkel sak gör stor skillnad!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/29/21, 8:46 AM
#4

Tallink-Silja börjar kräva covidintyg av passagerare som går på färjan i Stockholm.

"Tidigare har vi följt myndigheternas rekommendationer, men som pandemin utvecklas just nu har vi beslutat att införa ytterligare en åtgärd för att bekämpa smittspridningen och kunna erbjuda våra gäster en smittsäker resa"

https://www.hbl.fi/artikel/tallink-silja-borjar-krava-covidintyg-av-resenarer-fran-stockholm/?fbclid=IwAR0Z-VYCVe-eCvUACx1P1lMjIx8S_1ptBvNthtW9iYDIG54DD6toj5JoLI0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rederiet Tallink Silja börjar från december kräva covidintyg av resenärer som stiger på passagerarfärjorna i Stockholm. På finska sidan möjliggör lagstiftningen inte samma krav.
KPD
11/30/21, 11:10 AM
#5

#4: Det är en bra tanke, men jag undrar vilka effekterna blir, när det endast gäller i en riktning. Kan passagerarna invaggas i falsk säkerhet, samtidigt som ovaccinerade ändå kan resa med färjorna?

Ändå anser jag, att fördelarna överväger, då i vart fall några ovaccinerade hindras från att resa med fartygen.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: