Finland iFokus

Finland

Etiketter: samhällepolitikfinlandspråk
Läst 48 ggr
KPD
0

Är engelska framtiden för Finland?

I en krönika i Hufvudstadsbladet tar kulturchef Fredrik Sonck upp frågan om finlandssvenskar skulle kunna gynnas av ökad användning av engelska.

”Och på ett allmänt plan kan det rentav börja framstå som rationellt för finlandssvenskar att bejaka anglifieringen av Finland. Det är till exempel lätt att se hur internationellt orienterade finlandssvenskar skulle gynnas av ett arbetsliv med engelskan som lingua franca. Att många svenskspråkiga ungdomar efter gymnasiet söker sig mot Sverige för studier brukar förklaras av en rädsla för att svaga kunskaper i finska är en hämsko för karriären på den finländska arbetsmarknaden. Anglifieringen kunde göra återvändandet mer attraktivt för mången Sverigeemigrant.”

https://www.hbl.fi/artikel/kan-finlandssvenskar-tjana-pa-att-engelskan-trader-fram-som-sprakstridernas-slutliga-segrare/?fbclid=IwAR1-Nw7UV1ikLNcW6lhJ-utSBCQONeCxyEYzRJ5wMj6qqJXM0_9F2uPFKlQ

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

I dag problematiserar Svenskfinland ofta tendensen "att byta till finska". I morgon är det kanske frestelsen "att byta till engelska" som framstår som farlig.
KPD
1

Även om Sonck har en poäng, är det min misstanke, att det kan minska intresset av information på båda de inhemska språken. Redan nu har många restauranger menyn endast på finska och engelska. Jag befarar, att än färre skulle ha menyn också på svenska, om engelska bleve alternativet till svenska för många finlandssvenskar.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2

#1 Instämmer.
Knappast att finlandssvenskar skulle tjäna på anglifieringen, jag tror det vore en miss.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen