Finland iFokus

Finland

Etiketter: samhällepolitik
Läst 64 ggr
KPD
3

Pandemin krävande för översättare

Att sjukvårdspersonal tvingats arbeta hårt på grund av spridningen av sars-cov-2 är ingen hemlighet, men att också översättare tvingats arbeta hårt är inte lika känt.

Finlands grundlag föreskriver, att propositioner måste överlämnas till riksdagen på både finska och svenska. Innan översättningen är klar, kan propositioner inte överlämnas. Då mycket skulle översättas på kort tid, blev pressen hård på författningsöversättarna. De tvingades arbeta i skift och blev av säkerhetsskäl tvungna att arbeta hemifrån.

Svenska språkenheten vid statsrådets kansli är belägen i ett hus vid Snellmansgatan i Helsingfors. Där tjänstgör 38 personer. Den mest krävande uppgiften är att översätta författningstext, vilket sysselsätter 25 personer. De övriga 13 arbetar med översättningar av pressmeddelanden och andra aktuella texter.

”Behörighetskraven är stränga. Speciellt författningsöversättarna måste sätta in sig i ett stort och komplicerat material och dessutom känna väl till det svenska lagspråket. En regeringsproposition är ofta många hundra sidor lång och arbetet påverkas av riksdagens tidtabell.

Översättarna är förutom språkvetare bland annat jurister, ekonomer och samhällsvetare. Statsrådet är ingen vanlig första arbetsplats eftersom det kräver mycket sakkännedom att kunna handskas med texterna som ofta är krångliga. Det är här karriären kulminerar.”

https://www.hbl.fi/artikel/statsradets-oversattare-jobbade-dag-och-natt-under-coronavaren-jag-far-nastan-kalla-karar-nar-jag/

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2

Det kan jag tänka mig!

Bra jobbat! 🏆🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen