Hakkors på gamla flygplan tas bort
På gamla flygbilder från Finland kan man ibland se att planen är prydda med en svastika. Det är viktigt att känna till historien bakom, men nu ska de bort eftersom de lett till missförstånd.
"I Finland användes länge hakkors som symbol för landets flygvapen. Efter andra världskriget försvann hakkorset från en del av truppförbandent, men blev kvar på andra håll. Nu ska de bort.
Hakkorset, även kallad svastika, blev en symbol för flygvapnet efter Finlands självständighet på grund av den svenske greven Eric von Rosen. Han skänkte ett flygplan till den vita sidan under inbördeskriget 1918 och svastikan var hans personliga lyckoemblem.
Symbolen är starkt förknippad med Nazityskland, men genom historien har svastikan bland annat symboliserat sol och lycka i flera kulturer runtom i världen.
För det finländska flygvapnet har dock symbolen lett till pinsamma missförstånd eftersom den i dag är så starkt associerad till nazismen, enligt Ghamberg. (TT)"
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efff925eb31ae0011e25dd7
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
För j-ligt att vissa kan "kidnappa" symboler som från början betytt något helt annat. Svastikan var vanligt i Indien förr har jag för mig.
#1 Visst är det sorgligt! Ja, bl.a. Indien och är en mycket gammal solsymbol.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag hoppas att man inte tar bort hakkorset på gamla flygplan
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Samma sak med Ringliniens gamla spårvagnar i Göteborg, de har en svastika sen gammalt (har för mig att den är präglad på underredet men syns rätt tydligt). Där har man valt att ha kvar dem men har en kompletterande skylt inne i vagnarna som förklarar vad symbolen ursprungligen betydde och varför de har valt att inte ta bort den. Bra gjort, tycker jag, även om jag kan förstå de som avlägsnar den.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Asea hade det som företagssymbol under en period.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.