Skänk granen till abborrarna!
Vad gör man av alla begagnade julgranar?
Enligt artikeln (som jag hoppas ni kan läsa) är det bra att slänga granen i en sjö för abborrarna att leka i!
" Granarna sänks ner ganska nära stranden, på ställen där vi vet att abborren trivs, på en till två meters djup. Varje gran fästs med ett snöre i en tegelsten, för tanken är att den ska bli kvar på samma ställe i flera år och erbjuda en skyddad lekplats för abborrar och andra fiskar, berättar Ojaharju.
Att sänka ned begagnade julgranar är inte ett nytt påhitt, så har jordbrukare nära vattendrag gjort i många hundra år. En julgran som sänks ned genom isen kallas risvas och den bildar en skyddad uppväxtmiljö för fiskyngel, inte bara abborre utan också gädda och gös har nytta av dem.
– Förr i tiden sänkte man ned julgranen på samma ställe där man fiskade om somrarna. Det var ett sätt att försäkra sig om god fiskefångst under kommande år."
Dock är det inte tillåtet att slänga granar hur som helst i vattnet, utan man måste ha tillstånd av vattenägaren och de får naturligtvis inte störa båttrafiken…
https://www.hbl.fi/artikel/kasta-granen-i-sjon-hjalp-abborren-att-foroka-sig/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant! 🙂Jag tror dock att jag istället ska strippa vår lilla gran på grenarna och använda dem som tjälskydd i örtrabatten eller jordgubbslandet (har 8 plantor i en rad på bakgården), och såga stammen till ved. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
I Vasa blev det ett litet efter-jul-grans-jippo för fiskarna. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen