Finland iFokus

Finland

Etikettspråk
Läst 1667 ggr
Magi-cat
0

Bollen är paff

En fråga som jag såg på ett språkforum: Hur tänker ni att bollen är om den är "paff"?

För en med rötter i finlandssvenska områden är det helt enkelt så att bollen är utan luft, har pajat eller borde blåsas upp.

Hur tänker ni och finns uttrycket dialektalt i svenskan, i så fall var?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
0

Googlar man på "paffa däck" så får man rätt många träffar, förhållandevis många från Göteborg. Bor själv i det området men har inte hört ordet användas.

Tant Grön
1

När jag var yngre  använde man ordet paff, som då betydde förvånad. T.ex Vad paff jag blev när jag vann högsta vinsten eller nu blev du allt paff.
Jag bor i Västergötland.

JazzBass
0

Paff har för mig två betydelser: 1) Förvånad och 2) papp, alltså kartong. Aldrig hört ordet i nåt annat sammanhang.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
0

#3 Aha! Papp (=paff) finns ju också förstås.
Har du alltså aldrig hört det där med paff = utan luft?

JazzBass
1

#4 - Nej, faktiskt inte, men så är jag inte heller speciellt sportintresserad (för att uttrycka det milt), så det kan hända att det är nåt jag missat helt enkelt. Det finns ju absolut ett behov för ett uttryck för en boll som bara har för lite luft i sig. Jag tror jag brukar säga att bollen är platt eller har för lite luft i sig, helt enkelt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
0

#5 Haha, jag förstås dig, jag är inte heller sportintresserad så det stör. 😃

Men angående "paff" och bollar så tänker jag mer på barn - bollar och bad - bollar…

Intressant det där med ordens utbredning…"Paff" är tydligen känt även i Sverige på sina ställen. (Kanske ett äldre ord som blir kvar här och där?)

[NeferNefer]
1

Paff för mig är förbluffad, de andra två betydelserna har jag inte hört förut. Intressant 👍