Finland iFokus

Finland

Etiketter: samhällepolitik
Läst 380 ggr
Magi-cat
0

Idrottsklasser läggs ner - inte jämlikt

I det lilla samhället Närpes i Österbotten har man under 20 års tid haft två s.k. idrottsklasser där elever med idrottsintresse fått gymnastiklektioner på lite högre nivå.

Nu måste klasserna läggas ned - det anses inte jämlikt att dela in eleverna i klasser beroende på resultat.
Enligt utbildningsstyrelsen får man inte ha fasta klasser under hela läsåret på basis av inlärningsresultat, men lösa frivilliga grupper ska fortfarande vara tillåtet.

Ett steg bakåt, tycker rektorn för skolan. Idrottsklasserna har varit till fördel för eleverna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/24/idrottsklasser-laggs-ned-i-narpes-anses-inte-vara-jamlikt

Vad tycker eleverna? Har man gjort någon utvärdering?

Förutsatt att det fungerat bra och varit till fördel för eleverna (det finns i artikeln inget som tyder på motsatsen) tycker jag det är konstigt och synd att klasserna läggs ned efter 20 år. 

Det förefaller snarare som om det var till fördel för alla med de speciellt inriktade idrottsklasserna.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lojs
0

Jag som aldrig var bra på idrott tänker utifrån de elever som inte kommer med i idrottsklasserna. För egen del som var helkass kan jag tänka mig att det hade varit skönt att ha idrott utan de duktigaste, så att ens egen "dålighet" inte syns lika mycket. Men samtidigt måste det vara tufft för de som skulle vilja vara med i idrottsklasserna men inte räcker till, skoltiden är jobbig nog ändå, utan att barnen ska bli sorterade i bra/dålig. Även lagen på fritidsaktiviteterna går ju mer och mer ifrån att sortera in barnen i a-lag/b-lag utan kör mer på att alla ska känna sig lika viktiga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Magi-cat
0

#1 Jag förstår hur du menar och det är väl det resonemanget bygger på, att ingen "bra" eller "dålig" ska utmärkas.

Men om resultatet nu blir en för svår gympa för en del och för få utmaningar för andra, är det heller inte bra och som gjort för skolk.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lojs
0

Jag vet inte hur det ser ut nuförtiden, men vi var ofta uppdelade i grupper, inte efter kanske bra/dåliga, men med mindre grupper var det lättare att köra på sin egen nivå.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Farwuq
0

Uppdelningar i grupper förekommer överallt och alltid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland