Finnkampen 2014
Brukar ni följa Finnkampen? Eller Sverigekampen heter det i Finland!đ
I Är Àr det sista helgen i augusti i Helsingfors som gÀller.
Finnkampen har gÄtt av stapeln Ärligen sedan 1953. De flesta kamperna för mÀn verkar ha vunnits av Finland, tvÀrtom för kvinnor.
Det brukar vara ett stort intresse för den hĂ€r landskampen, en speciell "nerv", man undrar varför? Ganska god anda i alla fall, vĂ€l? đMen visst vill alla vinnaâŠđ
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har en förmÄga att missa första dagen och se andra dagens grenar
Ha-ha, minns nÀr jag jobbade pÄ FinlandsbÄtarna pÄ 1960- och 70-talen av och till, sÄ var det rejÀla slagsmÄl mellan fulla finnar och svenskar ombord efter Finnkampen. Det var alltid nÄgon part som var bitter. -Mycket jobb att göra rent efter allt spy och blod.
#2 JasĂ„, var det? Inte sĂ„ fredligt som jag inbillade mig alltsĂ„âŠDet var vĂ€l ett visst inflytande av olĂ€mpliga drycker dĂ€r kan jag tĂ€nka migâŠ.Inte kul att torka lĂ€mningar efter den "Ă€dla" kampenâŠ
HĂ€r hemma har jag en make och en son som kommer att titta, sĂ„ jag kommer göra som vanligt - vara motvillig tittare frĂ„n början och sen fastna helt! đ
Det dĂ€r hamnar igen under kategorin sport, kommer att undvika det sĂ„ lĂ„ngt som möjligt alltsĂ„ đŽ
Man behöver ingen tv nÀr man har möss.
Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus
Sverige kampen Àr som att bryta arm med brorsan. Han ska bara ha stryk, för annars blir han bara föööör kaxig.
đ
Nu hĂ„ller den visst pĂ„, FinnkampenâŠTittar ni? đ€đ
En finlÀndska lyckades tydligen bra i stavhopp:
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/29/nikkanen-hoppade-nytt-finlandskt-rekord-se-hoppet
#8 Jag tror att jag inte behöver svara⊠đ
Man behöver ingen tv nÀr man har möss.
Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus
#9 đ
Vi tittar. đMen jag kan inte sĂ€ga att jag har jĂ€ttekoll pĂ„ resultat och sĂ„nt. Men jag tycker att det Ă€r rĂ€tt kul.
Jag sÄg inget frÄn Ärets tÀvlingar. Men Sverige verkar ha vunnit pÄ bÄde herr-och damsidan. MisstÀnker dock att Finland vann herrarnas spjut. En finsk paradgren..
#12 Det blev en jĂ€mn Finnkamp, precis som det ska vara. đ
Finland fick trippel i spjut. đTur det annars hade det nog blivit landssorg.
à rets Finnkamp var inte roligt att se med mina blÄvita ögon. Det svenska laget var egentligen B-betonat i flera grenar, men inte hade nÄgra större problem att klÄ det finska. En tveksam diskning i 5000 m loppet gav Finland nÄgra fördelspoÀng, annars hade herrtÀvlingen blivit en större svensk seger. De finska ungdomarna - bÄde pojkar och flickor - vann dÀremot klart och det lovar gott för framtids segrar.
Ja, nÀr det gÀller sport sÄ Àr det alltid nÄn hÀr hemma som blir sur. Sambon hÄller pÄ Sverige och jag hÄller pÄ Finland. Jag har försökt att analysera det dÀr lite. Varför hÄller jag pÄ Finland nÀr jag Àr född i Sverige och har bott hÀr hela livet? Jag vet faktiskt inte.