Annons:
Etikettoff-topic
Läst 206 ggr
VampireGirlElvira
8/6/20, 7:25 PM

Fara till Finland med dubbla medlemskap.......

…nu i Coronatider, fungerar det?

Jag har dubbla medlemskap här i Sverige och i Finland, men, nu kommet ett stort problem, mitt pass har gått ut sen förra året, men har ett giltigt ID-Kort, och papper från Länsstyrelsen Norrbotten och från Skatteverket när jag gjorde mig till Svensk-Finsk medborgare, kan man ändå fara till Finland?

Jag är född här i Sverige men har Finska föräldrar, kan man fara till Finland ändast med ID-Kortet eller gäller det annat också?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Magi-cat
8/6/20, 7:37 PM
#1

#0 Bra fråga i dessa tider!

Det verkar nog gå bra. Ditt pass ska inte behövas för inresa i Finland, kort sagt.

"Q: Jag är dubbel medborgare i Finland och X. Gäller den konstitutionella rätten att komma in i landet och lämna landet mig? Hur kan jag bevisa mitt dubbla medborgarskap om jag inte har ett finländskt pass eller körkort?

A: Den konstitutionella rätten att komma in i landet och lämna landet gäller även dig. Om pass eller körkort saknas kan du bevisa finskt medborgarskap till exempel med någon annan handling som utfärdats av en finländsk myndighet eller med en finländsk personbeteckning."

https://www.raja.fi/aktuellt/fragorochsvar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VampireGirlElvira
8/6/20, 7:41 PM
#2

Tack för snabbt svar, men hur är det med min man som är Svensk medborgare?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Magi-cat
8/6/20, 7:48 PM
#3

#2 Jag tror du får ta med dig maken också. 🙂 Ett pass eller liknande är nog bra om han har med sig.

"Q: Jag är finsk medborgare och bor i en annan EU- eller Schengenstat. Kan min familjemedlem som bor i detta land också komma till Finland?

A: Bestämmelserna om fri rörlighet tillämpas på finska medborgares familjemedlemmar om en finsk medborgare har utnyttjat sin rätt att röra sig enligt direktivet om fri rörlighet genom att bosätta sig i en annan medlemsstat och familjemedlemmen kommer till Finland med honom eller henne eller följer honom eller henne senare. En finsk medborgares familjemedlem kan anlända till landet om han eller hon har den handling som krävs för att styrka uppehållsrätten i Finland eller i någon annan EU- eller Schengenstat."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/6/20, 7:53 PM
#4

Lycka till och berätta gärna hur du upplever gränsövergången!

.

Anhöriga till mig har just varit över och för dem gick det bra när de kunde styrka att de hade en giltig orsak att besöka Finland. Men handlingarna granskades och scannades noga.

(Obs att t.ex. besöka en väns sommarstuga inte räknas som giltig orsak. )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VampireGirlElvira
8/6/20, 7:54 PM
#5

Tack för svaret.

Vi får hålla tummarna på att allt kommer att gå bra med allt. 🙂

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Magi-cat
8/6/20, 7:56 PM
#6

Håller tummarna! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
VampireGirlElvira
8/10/20, 6:56 PM
#7

Jag kunde tyvärr inte komma över till Finland på grund av att jag ej hade giltigt pass. :( Men men, jag försökte iallafall.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Magi-cat
8/10/20, 8:29 PM
#8

Men måste du ha pass, det har alltid räckt med giltig legitimation!? 😮

Försökte du och blev avvisad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VampireGirlElvira
8/11/20, 8:13 AM
#9

Jag har tyvärr inte försökt på grund av att jag är för feg för att ta till mig om vad dom skulle säga till mig om att jag ej hade giltigt pass.

Med tanke på att jag har Asperger  så gillar jag inte konflikter ifall det skulle bli det vid gränsen.

Jag ska förnya passet senare och försöka igen på ett ”bättre” sätt.

Jag och min man var istället på IKEA och Candy World och handlade istället för att ha en bättre dag för min skull.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Magi-cat
8/11/20, 8:21 AM
#10

Ok, jag förstår! 

Bra att du hade en trevlig dag i alla fall, utan denna oro en resa skulle fört med sig!🌺

Bra att förnya passet så är det klart en annan gång!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: