Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 328 ggr
Magi-cat
5/20/20, 8:21 AM

Hundar luktar sig till coronavirus!

Så bra, hundar kan med sitt fenomenala luktsinne identifiera prover med coronavirus, enligt labtester vid Helsingfors universitet.

"Forskare kommer att börja samla in omfattande patientprover för att säkerställa observation och att fortsätta träna. Forskarna tar också reda på hur länge efter sjukdomen hunden fortfarande luktar viruset.

Baserat på preliminära tester kunde hundar utföra uppgiften snabbt och uppnå ännu mer pålitliga resultat än nuvarande molekylbaserade laboratorieexperiment."

https://yle.fi/uutiset/3-11358771?fbclid=IwAR3z1nnZ8VrNcH2RboYiEI7sJRzxRXV9eRwCbRvBgq0-JfwETHMErHbw6wU&utm_campaign=yleuutiset&utm_medium=social&utm_source=facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Shamanens Ljus]
5/20/20, 8:23 AM
#1

Det är helt otroligt imponerande vad hundar kan och jättebra så man kan hitta smittade 👍🐶

Sindri
5/20/20, 8:36 AM
#2

Våra bästa vänner! 👍

DesK
5/20/20, 9:07 AM
#3

Hundar är fantastiska, så det förvånar mig inte alls. Jag hade en granne vars lilla barn föddes med diabetes och de skaffade sig en diabeteshund som hjälp för att se att dottern mådde bra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

KPD
5/20/20, 9:13 AM
#4

Mycket intressant!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[[eskils_]]
5/20/20, 10:15 AM
#5

Härligt! Människans bästa vän ställer upp igen. 🐶❤️🙂

Magi-cat
5/29/20, 10:44 AM
#6

Heja hittehunden Kössi och hans kompisar! 🌺🐶

"Hittehunden Kössi lärde sig på bara en timme känna igen hur corona luktar. Finländska forskare hoppas kunna snabbutbilda 50 coronahundar under sommaren. Hundarna skulle vara guld värda på hösten då den andra coronavågen väntas slå till."

https://www.hbl.fi/artikel/hunden-kossi-vet-bast-vadrar-coronaviruset-innan-patienten-kanner-sig-sjuk/?fbclid=IwAR2bPR_Yx6OUAptA78theRw_na2wvxII8Y9vFDdK57jWQHqHpHNqq_e750w


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/3/20, 8:27 AM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/28/21, 5:01 PM
#8

Det finns paragrafrytteri och konstigheter i Finland också…
Nu riskerar de duktiga coronahundarna att bli arbetslösa pga någon paragrafförändring samt att de kan ge en "en falsk trygghetskänsla" (!)

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/28/hs-coronahundarna-kommer-inte-fa-jobb-vid-gransen-tullen-har-tranat-hundar-i?fbclid=IwAR1rKCmX9CAO60yeRGl0tlJvxczSZ46dWTKYp_uwP0tIQfnFUENKj8p_6Ag

Inte heller tester är hundraprocentigt säkra hela tiden, varje gång, så varför skulle hundar vara det för att få göra sitt jobb?
Jag hoppas de som bestämmer tar sitt förnuft till fånga och utnyttjar denna extra kapacitet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/28/21, 5:01 PM
#9

"“Hundarna var tänkta som ett stöd, precis som spårningsappar och formulär. När det handlar om att hitta coronasmittade bland miljoner resenärer, är allt som är bättre än en gissning ett steg i rätt riktning” säger Mikko Grönberg vid Tullens bevakningsavdelning till Helsingin Sanomat."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2/28/21, 5:27 PM
#10

#8: Hoppas också att de styrande tar sitt förnuft tillfånga. Låt hundarna jobba för sjutton!

Upp till toppen
Annons: