Annons:
Etikettövrigt
Läst 373 ggr
Magi-cat
2019-10-25 09:38

Elflyg till Umeå?

Kvarkenrådet vill satsa på ny flygtrafik med eldrivna flygplan i Kvarkenområdet.

"Elflygen skulle vara ett komplement till den reguljära flygtrafiken. Tanken är att lämna in en ansökan för att göra Kvarkenregionen till en testbädd för elflyg redan i början av 2020."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/10/ta-elflyget-over-till-umea-i-framtiden-kvarkenradet-vill-satsa-pa-ny-flygtrafik

Vad tycker ni om idén?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2019-10-29 10:58
#1

En mycket intressant idé. Det tekniska kan jag inte bedöma, men om det fungerar, finns det all anledning att satsa på detta. I debatten framstår ofta flyg i sig som ett problem, men det är flygets utsläpp som är problemet. Kan man minska flygets klimatpåverkan, har flyget en framtid. Ser man till helheten, måste man dock också se till den totala miljöpåverkan av infrastruktur, batteritillverkning etc. Vi kan vara förvissade om att elflyg kommer att testas någonstans, och då är det bra att vara tidigt ute.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2019-11-12 10:04
#2

Nu diskuteras även elflyg mellan Stockholm och Visby. Det ska bli spännande att se vilken sträcka som blir först. Det är inte säkert, att det blit någon av dessa. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7342137


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2020-10-25 08:31
#3

Kvarkenrådet har tillsammans med samarbetspartners beviljats EU-finansiering för projektet FAIR kring eldrivna flyg!

Avsikten är att utreda hur en kommersialisering av eldrivet regionalflyg i Kvarkenregionen kan genomföras.

källa: Nette, Vasa Elektriska, 2020:03


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: