Annons:
Etikettspråk
Läst 329 ggr
Magi-cat
10/24/19, 8:02 PM

Chattbotarna talar inte svenska!

Har ni mött en chattbot någon gång? Både Folkpensionsanstalten och Skatteverket har gjort försök med sådana inom kundbetjäningen.

Finland hör till pionjärerna inom artificiell intelligens, men tyvärr på bekostnad av svenskan, enligt en färsk rapport.

De flesta statliga projekt som bygger på AI är enspråkigt finska.
Enligt rapporten används argumentet att applikationerna är språkoberoende och att man i ett senare skede kan bygga in svenskan. Så enkelt är det nu inte, tyvärr. Om man inte beaktar tvåspråkigheten redan från början kan det betyda dyra särlösningar att bygga in svenskan senare, vilket innebär stor risk att det inte blir av.

"/L. Mannila, fil.dr i datavetenskap/ rekommenderar att de aktörer som värnar om det svenska språket i Finland ska göra upp en plan för hur man kan stödja flerspråkiga AI-lösningar – både på kort och på lång sikt. Det kan bland annat göras i form av en tvärvetenskaplig arbetsgrupp som samlar finlandssvenska aktörer, universitet och myndigheter."

Än en gång riskerar svenskan att bli bortglömd …

https://www.hbl.fi/artikel/chattbotar-talar-inte-svenska-kartlaggning-visar-att-svenskan-gloms-bort/?fbclid=IwAR3aLQTVw5z2uuRMWrll9RcGMbnXeu6SWjDn8k_UuMVPAn2gRqHBBiw-Sgg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
10/29/19, 11:14 AM
#1

Det bästa vore standardiserade lösningar, som alla kommuner kunde använda. Det handlar visserligen inte om AI, men jag minns min förvåning i Kuopio, när jag hörde ett utrop på svenska på Sokos. Jag antar, att man använder samma inspelning på alla varuhus. Det är så det borde vara inom fler områden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: