Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 279 ggr
KPD
9/19/19, 8:13 PM

Behövs vård på svenska?

Styrelseordföranden i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS), Ulla-Marja Urho (Saml), ifrågasätter behovet av vård på svenska. ”Jag vill provocera lite. Men till vad behövs svenskspråkig service egentligen? Är inte huvudsaken att man botar sjukdomar?.” https://www.hbl.fi/artikel/hus-ordforande-till-vad-behovs-vard-pa-svenska/?fbclid=IwAR0vSK9KCnriEhOXQVd8rv9oR7dF58gOGieIJ_LFytBAyGCRbH4meKpjElk


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Sindri
9/19/19, 8:21 PM
#1

Om inte patient och läkare förstår varandra kan allvarliga missförstånd uppstå. 
Bara det finns tolkar så ordnar det sig väl. Men det var en lite dum frågeställning.

KPD
9/19/19, 8:27 PM
#2

#1 Mycket dum, skulle jag vilja påstå. Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig bestämt, men ett intryck jag har fått är, att Samlingspartiet inte engagerar sig för tvåspråkigheten.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
9/20/19, 8:45 AM
#3

Nog provocerar hon alltid. Vad hon nu kan få ut av det.

Man skulle kunna fortsätta provocera och fråga henne om finskan är nödvändig i vården. Det är väl huvudsaken att bli frisk? 

Det är viktigt att personal/läkare och patient förstår varandra. Att information till patienten går fram och blir förstådd och att man inom vården förstår vad patienten säger. Vård är personlig, människor är inga maskiner som ska skruvas till.
Det är ju så självklart att det borde inte behöva påpekas, det är bara att tänka efter lite, lite grann!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

taxarärbäst
10/4/19, 10:46 AM
#4

Jag har mött på många innom sjukvården som har blivit arga och otrevliga när patienten inte kan finska

Upp till toppen
Annons: