Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 357 ggr
Magi-cat
2019-05-13 11:45

Mindre utsläpp med elbussar

En miljon km har elbussarna i Åbo rullat sedan de infördes 2016.

Tack vare dessa har utsläppen minskat märkbart i stadstrafiken!👍

"- För dieselbussar skulle en miljon kilometer kräva 400 000 dieselolja och för att transportera bränslet skulle det krävas 10 tankbilar. Dieseln skulle ha gett upphov till 1000 ton koldioxid så man kan konstatera att elbussarna märkbart dragit ner på utlsläppen i stadstrafiken,"

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/05/13/en-miljon-kilometer-med-elbussar-i-abo-elbussarna-har-markbart-dragit-ner-pa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2019-05-13 12:57
#1

Lokalt minskar utsläppen, men det saknas vad jag vet en global konsekvensanalys. Några frågor man kan ställa sig är: - Har dieselbussar slopats tidigare än nödvändigt? Har tillverkningen av nya bussar ökat utsläppen. Vilken miljöpåverkan har tillverkning av batterier? - Hur stor del av fordonsflottan i ett land kan bli eldriven utan kostsam utbyggnad av infrastrukturen? - Hade Finland kunnat exportera ren el till länder med kolkraftverk i stället för att ladda bussar? Missförstå mig inte nu. Jag är positiv till elfordon, särskilt spårvagnar, och det är viktigt med renare luft i städer, men jag befarar, att regionala lösningar samtidigt kan ha negativa globala effekter på miljön.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2019-05-14 06:18
#2

Elbussar ska som sagt laddas någonstans. Varje gång man omvandlar energi så förlorar man lite, det blir värme.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: