Annons:
Etikettmumin
Läst 454 ggr
KPD
4/22/19, 7:14 PM

Mumin mot ondska och elände

Kan Mumintrollen vara en kraft mot ondska och elände? Det anser Roleff Kråkström, VD för företaget Moomin Characters. ” - Andra karaktärer kan göra precis vad som helst eftersom deras enda syfte är att tjäna pengar. En Angry Bird kan åka till månen eller vara maskot för hockey-VM medan Mumin konsekvent håller sig inom ramarna för det konstverk som Tove skapade. Det här är vår absolut största konkurrensfördel, säger han.” https://www.hbl.fi/artikel/mumin-kan-vara-en-kraft-mot-ondska-och-elande/?fbclid=IwAR28-_P7WUVg91cpnQw7IVl6VWtrCEbGq2nTQ53kpjlciUYHW70OTEy-T5M


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Pyttelite
4/22/19, 7:26 PM
#1

Jag hoppas att Roleff Kråkström arbetar ideellt och skänker sin lön till mer välbehövande!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


KPD
4/23/19, 5:24 AM
#2

#1 Varför skulle han göra det?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Pyttelite
4/23/19, 5:42 AM
#3

För att han pratar om att andra karaktärer, konkurrenter är dåliga eftersom de har ett vinstintresse. Rena förtal om konkurrenter om han själv tar ut lön - läser man artikeln har han lika mycket intresse för pengar som alla andra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


KPD
4/23/19, 7:48 AM
#4

#3 Det är inte vad Kråkström skriver. Han förnekar heller inte, att företaget är vinstdrivande. Däremot kommer Mumin att hålla sig inom ramarna för Tove Janssons skapande. När Kråkström kallar det ”konkurrensfördel”, handlar det om att tjäna pengar, till och med om att det är en förmånlig strategi att inte sälja sin själ. Läs gärna en gång till: ”– Andra karaktärer kan göra precis vad som helst eftersom deras enda syfte är att tjäna pengar. En Angry Bird kan åka till månen eller vara maskot för hockey-VM medan Mumin konsekvent håller sig inom ramarna för det konstverk som Tove skapade. Det här är vår absolut största konkurrensfördel, säger han.” Menar du, att det vore mer hedervärt att tjäna pengar på att exploatera figurerna utan att se till de bakomliggande berättelserna?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Pyttelite
4/23/19, 11:38 AM
#5

Ne, jag menar att det inte kan handla om heder om man själv tjänar pengar på precis samma sak fast man anser sig vara lite bättre eftersom det finns ett konstnärligt värde. Vilket konstnärligt värde anser du att det finns att avbilda ett Mumintroll på en temugg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


KPD
4/23/19, 2:47 PM
#6

#5 Det konstnärliga värdet finns i motivet, inte i framställningssättet. När hamburgerkedjan Max har haft glas med Muminmotiv till vissa måltider, är motivet fortfarande inom Tove Janssons ram. Man ser inte Mumintroll ätande hamburgare, vilket Max kanske hade betalat mer för. Man kan jämföra med hur olika företag hanterar sina varumärken. Jag är ingen expert, så det är möjligt, att mina exempel inte är de bästa, men jag ska försöka åskådliggöra vad jag menar. Jag har köpt produkter utan någon som helst kvalitet märkta Ralph Lauren. Jag hade kunnat köpa motsvarande produkter utan varumärke mycket billigare. Mitt intryck är att Ralph Lauren ser till den kortsiktiga vinsten av att exploatera varumärket. I den andra änden finns Hermès, som inte tummar på sina krav. Det är det de tjänar pengar på. Mumin gör inte som Ralph Lauren, man gör som Hermès.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Pyttelite
4/23/19, 4:43 PM
#7

#6 Så då vet vi att en porslinsmugg märkt med Mumintrollet är av bästa kvalitet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


KPD
4/23/19, 11:03 PM
#8

#6 Nej, det vet vi inte, för Mumin är inte ett varumärke för porslin. Däremot kan vi vara förvissade om att motivet på en Muminmugg håller sig inom ramarna för det konstverk Tove Jansson skapade. Vad är det som är så svårt att förstå? Mumin drivs kommersiellt och man gör vinst, men inte till vilket pris som helst. Affärsidén är, att Muminmotiv håller sig inom ramarna, inte att tjäna pengar på att gå utanför dem. ”Det här är vår absolut största konkurrensfördel”, säger Kråkström. Han antyder alltså, att det kan vara ett lönsamt koncept. Kråkström påstår aldrig att det skulle vara fel att tjäna pengar, endast att det inte är det huvudsakliga målet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: