Annons:
Etikettervetenskapforskninguppfinningar
Läst 381 ggr
Magi-cat
2019-03-06 08:50

Ekologisk textilfiberfabrik

Världens mest miljövänliga (ekologiska) textilfiberfabrik finns i Finland. Visserligen bara som pilotanläggning än så länge.

Det bästa med metoden är att den producerar textilfibrer utan avfallsströmmar.
Textilindustrin är annars den näst oljan mest förorenande industrin.

Vi får se vad detta för med sig.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/06/snart-kan-skogen-kla-oss-utan-kemikalier-en-finsk-uppfinning-kan-komma-att?fbclid=IwAR0iztJZCalHtqq9LNppN1T5TyzxYW0TZgSNzDjL3qSupXOop_NYjkqJERU


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2019-03-08 06:41
#1

Intressant. Men hur är det med färgade textilier, går de att återvinna eller blir det bara grå fiber i slutändan?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2019-03-08 07:53
#2

#1 Bra fråga. Även färgningen sliter hårt på miljön. Blir det här en produkt utan avfallsströmmar som målet är, blir det intressant att se hur de löser färgningen.

En annan sak jag tänkte på var arbetsmiljön. I  en fullskalig framställning av nanofibrer yr det säkert omkring en del som inte är så bra att få ner i lungorna.
Kanske kan man göra det i ett slutet rum, med robotar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2019-03-08 10:03
#3

Möjligen, eller så får man ha mask för »nosen«. Det bästa vore nog om man kunde göra det i ett slutet rum.
Man kunde kanske låta en del plagg förbli i naturfärg, det gör inte så mycket om en tröja är lite gråbrun, färger är inte helt livsnödvändiga för alla plagg.

Får man fram produkten genom att pressa massan genom ett munstycke?
Klibbar nanofiberna ihop naturligt eller krävs det några speciella processer för det?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: