Annons:
Etikettövrigt
Läst 690 ggr
Magi-cat
3/1/19, 9:12 AM

Kan du tänka dig att flytta till Finland?

Är Finland för trist och språket för svårt? 😎

Intressant artikel med statistik om in- och utflyttning till och från Finland. De flesta som flyttar gör det inom Norden och de allra flesta till Sverige.

Men det finns även de som flyttar till Finland.
Ofta är det nog kärleken som fäller utslaget.

"Varje år flyttar tusentals unga finländare till övriga Norden. Många personer flyttar också till Finland från Norden, men inflyttarna är färre och de flesta av dem är finländare."

"Under år 2017 flyttade 3855 personer till Finland från något nordiskt land. 3917 personer flyttade till ett nordiskt land från Finland. Både inflyttarna och utflyttarna var till största delen finska medborgare. Sverige är det land dit flest finländare flyttar och därifrån flest återvänder"

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/01/jag-hade-en-ganska-trist-bild-av-finland-jennifer-trotsade-bade-sina-fordomar-och


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Novachan
3/1/19, 11:04 AM
#1

Jag har funderat på det flera gånger och gör det fortfarande då och då. Har funderat på det mer under det senaste året. Jag har släkt där men inte som jag har någon kontakt med. Har besökt landet enstaka gånger som barn, minns ej vilka delar av landet förutom i norra Österbotten. Det är ett fint land men väldigt kallt, vilket min fibromyalgi inte gillar så därför misstänker jag att jag skulle må sämre i kroppen om jag bodde där, alternativt må ungefär som jag gör nu vilket skulle vara mer acceptabelt. Har därför funderat på mer att kanske bo och jobba där en kortare period för att se hur jag mår. Jag vet inte var i landet jag skulle vilja bo. Jag tycker om språket, dock kan jag det inte än.

Farwuq
3/1/19, 3:56 PM
#2

Jag stannar i Skåne. 🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
3/1/19, 10:29 PM
#3

Intressant artikel. Jag skulle gärna flytta till Finland, om jag hade möjlighet. Det ena av landests språk skulle jag inte ha några större problem med, även om jag som rikssvensk måste lära mig en del ord och uttryck. Det andra språket är litet värre. Vore jag omåttligt rik, skulle jag köpa en fin lägenhet på Skatudden, i Kronohagen eller i någon annan trevlig del av Helsingfors. Däremot lockar inte Finland så mycket, att jag skulle bosätta mig var som helst bara för att få bo där. Priserna har redan varit höga i Helsingfors, och när den svenska kronan sjunker som en sten, är det bättre att stanna kvar i Sverige.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: