Annons:
Etikettspråk
Läst 474 ggr
KPD
2019-01-15 16:40

Tala gärna svenska med mig

Kampanjen ”Tala gärna svenska med mig” har blivit populär. På Stockmanns varuhus krävs att man talar god svenska för att få bära en namnskylt med en svensk flagga, men för att få ha ett pin med texten ”tala gärna svenska med mig” räcker det med att man vill göra sitt bästa, även om svenskan är knagglig. Den första satsen om 500 pins tog snart slut, och man har beställt fler. Särskilt populära är de i Hagalund och Åbo. Pinsen används också på en del avdelningar på HUS och i Helsingfors stads hemsjukvård. https://www.hbl.fi/artikel/stockmanns-personal-vill-tala-svenska-det-racker-med-god-vilja-och-intresse/?fbclid=IwAR1_SjUa33lAS72oRu8HawI6-aSqWSfF0oUC1Nv-0ogaWW8WPsFJV-vMgyQ


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2019-01-15 20:58
#1

#0 Intressant och lovvärt initiativ!

Men "namnskylt med en svensk flagga". Varför svensk flagga, undrar jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2019-01-15 22:17
#2

#1 Det är praxis i Finland, att man för att visa språkkunskaper använder en finsk flagga för finska och en svensk flagga för svenska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2019-01-16 11:17
#3

#2 Det var helt nytt för mig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2019-01-16 13:33
#4

#3 Stockmann har haft så länge. Förr hade man modersmålet först, så man kan se äldre expediter med en svensk flagga före den finska. På nyare skyltar placeras alltid den finska flaggan före den svenska. Även om också svenska är officiellt språk i Finland, skulle det vara utomordentligt opraktiskt att använda en finländsk flagga också för svenska. Så var det dock förr på Ritz kexpaket. Finland och Sverige hade olika regler för hur en innehållsförteckning skulle utformas. På sidan på kexpaketen fanns en svensk flagga ovanför innehållsförteckningen på svenska enligt svenska regler, en finsk flagga ovanför innehållsförteckningen på finska, samt en finsk flagga till ovanför innehållsförteckningen på svenska enligt finländska regler.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: