Annons:
Etikettövrigt
Läst 564 ggr
taxarärbäst
1/4/19, 10:00 PM

byta efternamn

hur går det till? hur mycket kostar det? jag har alltid skämdes över mitt efternamn och skulle gärna byta till min mammas efternamn. Folk brukar kolla på mig och säga "ja dom är bra på att festa" jag skäms som en hund varje gång

Annons:
Silver83
1/4/19, 10:03 PM
#1

Jag har för mig att det är gratis att byta till en förälders efternamn, men kan ha fel. Kolla på Skatteverket, där borde det stå hur du gör och vad det kostar :)

Silver83
1/4/19, 10:05 PM
#2

Såhär stod det på deras hemsida.

"Du kan byta till någon av dina föräldrars efternamn, och i de flesta fall även till ett efternamn som de tidigare har haft. Detta gäller både för barn och vuxna. 

Du kan byta ditt efternamn till något av följande:

  • dina föräldrars eller någon av dina föräldrars efternamn

  • ett efternamn som någon av dina föräldrar har haft, om de inte fick det i ett tidigare äktenskap

  • ett dubbelt efternamn som är bildat av de efternamn dina föräldrar har eller har haft, om de inte fick det i ett tidigare äktenskap

  • ett efternamn som är bildat av något av dina föräldrars förnamn plus någon av ändelserna -son eller -dotter, eller som är bildat på ett jämförligt sätt.

Ansök på blanketten

Ansökan är avgiftsfri. Ladda ner blanketten SKV 7502 för att ansöka om att ändra ditt efternamn eller ett barns efternamn."

taxarärbäst
1/4/19, 10:05 PM
#3

#1 står inget pris på finlands skatteverks grejjs men hitta blanketter att fylla i

Magi-cat
1/4/19, 10:06 PM
#4

#0 Tråkigt att du fått så idiotiskt dumma kommentarer! Det är de som säger sådant som ska skämmas, inte du! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Silver83
1/4/19, 10:09 PM
#5

#3 Ah, visste inte att du var Finlands du skulle ha tag i. Men du kan ju alltid ringa och fråga. Hoppas du får löst det så att du blir nöjd med ditt efternamn, även om det är trist att du ska behöva byta för att nån annan inte kan bete sig.

taxarärbäst
1/4/19, 10:10 PM
#6

#4 jag har min pappas efternamn å alla Håkans har alkoholproblem så folk tror att jag har det också. Ja det sårar mig så sjukt mycket att folk tror så om mig

Annons:
Silver83
1/4/19, 10:26 PM
#7

#6 Smart av mig… såg ju nu att jag var på sidan om Finland 😟

Det är så himla trist att folk tror så mycket om andra utan att veta nånting. Om de dessutom gör narr av att någon har alkoholproblem är det ju att sjunka väldigt lågt. Det är ju skillnad på att festa och att faktiskt ha problem med alkoholen.

taxarärbäst
1/4/19, 10:34 PM
#8

#7 jag har levt med denna plåga hela mitt liv men folk tycker ju om folk från min pappas sida för att dom har alkoholproblem. Största delen av folk jag känner har alkoholproblem.

Magi-cat
1/5/19, 8:15 AM
#9

#8 å alla Håkans har alkoholproblem så folk tror att jag har det också.

Men nu är det ju du som generaliserar och sprider en felaktig myt! Sök på Google får du se, det namn du nämner betyder så väldigt mycket annat än problem!

Annars får du utvidga din krets av "folk" till sådana som begriper bättre än att döma efter ett namn eller försöka försöka lära upp dem du känner och visa att namnet lika väl kan vara något positivt och ett namn att vara stolt över!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

taxarärbäst
1/5/19, 8:20 AM
#10

#9 nå tyvärr så har alla från pappas sida alkoholproblem det är inte felaktigt det är sant jag har sett det hela mitt liv och skäms över det! jag vill byta och kommer göra det när jag har klurat ut hur

Magi-cat
1/5/19, 8:25 AM
#11

#10 Hoppas det går bra för dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
1/5/19, 1:16 PM
#12

#7 Det är lätt hänt, eftersom iFokus presenterar nya trådar oberoende av sajt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: