Övrigt

Klotterplanket 2019

2019-01-01 08:55 #0 av: KPD

Nytt år, nytt klotterplank. Visserligen hade det gamla klotterplanket kunnat hänga med ett tag till, men jag anser, att det finns en poäng med att denna typ av trådar inte blir för långa. Gamla klotterplanket: https://finland.ifokus.se/discussions/5813616ace12c45835000533-klotterplanket

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2019-01-01 09:40 #1 av: Farwuq

Gott nytt år.

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2019-01-02 11:20 #2 av: Magi-cat

Oj vad det blåser! Förskräckt

"Stormvarning i Kvarken 2.1.2019!

Som mest har det blåst upp till 38 m/s ute vid Valsörarna i natt, men blåsten fortsätter hela dagen. 

Även varning för höga vågor - över 5 meter upp till 7-8 meter. 

Varning för lågt vattenstånd under dagen.

Varning för snabb tillfrysning - isen kan göra farkoster instabila."

Från Kvarkens skärgård på FB.

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2019-01-02 18:33 #3 av: Sundaychild

Bra med nytt plank. Jag gillar inte att skrolla i långa trådar.  Tummen upp

Och Gott Nytt År! Partajar

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2019-01-03 07:04 #4 av: Farwuq

Massor har blivit av med strömmen, jag hoppas att de flesta har fått tillbaka den nu. 

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2019-01-10 13:50 #5 av: KPD

Att vara insider har så vitt jag förstår ingen praktisk betydelse, när man är sajtvärd eller medarbetare, men det kan ändå vara trevligt att vara det. Den här gången trodde jag, att jag skulle hinna förlänga det, innan förra perioden gick ut, men med ungefär en timme missade jag det. Jag kommer nog aldrig att bli en dem som blir insider några decennier framåt.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2019-01-10 18:35 #6 av: Magi-cat

#5 Jag förstår inte riktigt, men du ska ha insider automatiskt när du är värd!?

Anmäl
2019-01-10 18:36 #7 av: Magi-cat

Jag har insider till...2069-04-16 Galen

Anmäl
2019-01-10 22:33 #8 av: KPD

#6 Det är det jag menar, att det spelar ingen roll om jag är insider i kraft av antalet skrivna meddelanden eller ej, eftersom jag ändå är det som sajtvärd.

Anmäl
2019-01-10 22:42 #9 av: KPD

#3 Det var så jag kände också, även om man enkelt kan komma till första olästa inlägg genom att klicka på ”Olästa” uppe till höger. Det hjälper dock endast om det är inlägg man inte har läst tidigare. Vill man hitta tillbaka till något, är det besvärligt med långa trådar.

Anmäl
2019-01-10 22:44 #10 av: KPD

Borde kanske ha markerat tydligare, att det är en bild i #9. Det ser nästan ut som ett inlägg till.

Anmäl
2019-01-11 07:35 #11 av: Farwuq

#9 Stämmer, det är ett väldigt scrollande och sökande.

#7 Hos mig är det mycket värre:

Kön: Man
Födelseår: 1957
Land: Skåne
Insider till: 2235-05-15

Ledsen

Anmäl
2019-01-11 07:51 #12 av: Magi-cat

Skrattar Vi kommer aldrig härifrån. Förskräckt

Anmäl
2019-01-11 11:10 #13 av: KPD

#7 och #11 Er båda kommer jag aldrig att slå, men jag räknar heller inte med att leva så länge att jag skulle ha glädje av det.

Anmäl
2019-01-15 10:11 #14 av: taxarärbäst

finsk psykvård när den är som bäst! jag har väntat en timme på psykskötaren och håller på att bli galem

Anmäl
2019-01-15 10:14 #15 av: Magi-cat

#14 Hoppas det går bra för dig och att du slipper vänta längre nu! Kram! Blomma

Anmäl
2019-01-15 12:07 #16 av: KPD

#Hoppas att du snart får hjälp!

Anmäl
2019-01-15 19:02 #17 av: taxarärbäst

#15 #16 jag fick inte träffa en läkare på roparnäs så jag var tvungen att ringa en läkare på smedsby hvc men jag blev sjukskriven i 3veckor

Anmäl
2019-01-15 19:20 #18 av: KPD

#17 Jag önskar god bättring! När någon mår psykiskt dåligt ställer man som främling inga frågor, men du är alltid välkommen att skriva om hur du mår, om det är till någon hjälp att diskutera med oss här. Och annars finns det andra intressanta ämnen här.

Annars är djur och natur mitt råd. Umgänget med djur och långa promenader brukar göra en mer harmonisk.

Anmäl
2019-09-06 19:46 #19 av: KPD

Det var länge sedan det skrevs något här, men nu är det dags.

Förra veckan besökte jag Riga. Det slog mig då, att Riga skulle ha kunnat vara ett andra Helsingfors. Det finns likheter mellan städerna. Båda är huvudstäder som till viss del har påverkats av Ryssland och har många vackra jugendhus.

Det är alltid svårt med kontrafaktiska teorier, men låt oss anta, att Livland hade förblivit svenskt till 1809 och sedan, efter självständigheten, hade sluppit ockuperas av Sovjetunionen. Hade Riga då haft en svenskspråkig minoritet och en likartad utveckling som Helsingfors?

En skillnad är, att medan Finland var en integrerad del av Sverige, hade de baltiska provinserna egna rättssystem. Dessutom saknade Livland en svenskspråkig befolkning, men kanske skulle en viss försvenskning ha ägt rum under 1700-talet?

Nu blev det inte så, och Riga är en i mitt tycke mycket trevlig stad, men det kan vara kul att fundera över olika möjligheter.

Anmäl
2019-09-09 06:31 #20 av: Farwuq

Borta i Livland och Riga var väl tyska ett gångbart språk?

Riga var väl då rikets största stad? Och nu är väl Riga ungefär lika stor som Stockholm?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.