Annons:
Etikettspråk
Läst 495 ggr
Magi-cat
11/28/18, 9:23 PM

Svenskan nästan osynlig...

…på centrumbiblioteket Odes invigningsfest!

Detta får givetvis skarp kritik, men bibliotekschefen kallar det "en miss"…Tro det…

"Det obetydliga svenska inslaget på centrumbiblioteket Odes invigningsfest får skarp kritik. – Man sänder kraftiga signaler om det inte finns ett tillräckligt svenskt utbud, säger Monika Fagerholm. Bibliotekschefen Anna-Maria Soininvaara säger att det är "en miss"."

https://www.hbl.fi/artikel/svidande-kritik-mot-odes-invigningsprogram-bibliotekschefen-erkanner-miss/?fbclid=IwAR3arX_12B39COWROEpm4I6YA1HiQ8uxMja2991MBYkmStPDRRoDZaZqar4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/1/18, 6:27 PM
#1

Det tas inte väl upp av den svenskspråkiga minoriteten, kan man lugnt säga. när svenskan helt enkelt inordnas bland andra språk. (min understrykning i texten.)

" Jag tycker nog att vi beaktat svenskspråkiga besökare och visat att Ode är ett flerspråkigt bibliotek. Betydelsen av flera andra språk har ökat under de senaste åren. Vi har inte velat skilja åt något specifikt för de svenskspråkiga.

Men svenskan är ändå vårt andra officiella nationalspråk, inte bara ett av de flera språk som talas i Finland. Kan du förstå kritiken?

– Visst förstår jag kritiken, men vi har försökt tillföra något åt alla. När biblioteket i sig öppnar finns service på svenska och de sköter sin plikt."

Om det är en "miss" att svenskan nonchaleras på detta sätt, bör man snarast rätta till den… missen. Som det låter i citatet ovan var det inte ens en miss, utan medvetet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

taxarärbäst
12/6/18, 1:07 AM
#2

vi finns inte i finnarnas ögon tyvärr och kommer alltid behandlas som skit

Upp till toppen
Annons: