Annons:
Etikettspråk
Läst 439 ggr
KPD
2018-11-19 11:04

Tala svenska i butiker!

I en artikel i Hufvudstadsbladet 19.11.2018 behandlas frågan om användning av svenska i butiker. Ett butiksbiträde i Hagnäs i Helsingfors hör om kunderna säger ”hej” eller ”hei”: ”När Nick Myllymäki sitter i kassan i K-butiken i Hagnäs i Helsingfors kan man bli överraskad. Han har nämligen ett ovanligt gott språköra och kan de flesta gångerna lista ut om du är finlandssvensk bara på ditt sätt att säga ’hej’ eller ’hei’. – Det är intonationen. En finlandssvensk går upp i slutet på ordet ’hej’, medan en finskspråkig säger ’hei’ mera monotont. ’Hej’ sägs också lite piggare, avslöjar Nick Myllymäki. När han hör ett svenskspråkigt ’hej’ svarar han prompt på svenska.” I vissa butiker betalas språktillägg till dem som också talar svenska, i andra inte. För språktillägget har det betydelse att språken används. Svensktalande har alltså ett ansvar för att hålla svenskan levande och använda den i butiker; det påverkar svenskans ställning. https://www.hbl.fi/artikel/nick-talar-garna-svenska-med-kunderna-alla-butiker-betalar-inte-for-spraktillagg/?fbclid=IwAR3qvQP7GUPsRHvYVeXb57LiGEfFv1YUd31NNfi8fVEOUYT8NLWUAvPt9pE


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2018-11-19 11:11
#1

Vi har många gånger beundrat de som jobbar i affärerna och som på en sekund kan växla språk om de märker att kunden ser oförstående ut. 😎

Säkert kan många med språköra också utläsa det där "hej" eller "hei", i alla fall om det inte är för hög ljudnivå i lokalen.
Det är rätt så intressant, det är lika mycket "tonen" som talar om vilket språk man säger ordet på…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-11-20 07:34
#2

I Skåne säger vi "haj".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2018-11-20 11:16
#3

#1 Att man i tvåspråkiga områden lätt skiftar språk är nog inte ovanligt. Att någon i Finland aktivt lyssnar för att höra om en annan person säger ”hej” eller ”hei” tror jag dock är mycket ovanligt. Att användning av svenska gynnar dem som behärskar båda språken var nytt för mig. Jag har trott, att eventuellt språktillägg endast baserades på att man kunde svenska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2018-11-20 11:18
#4

Känner någon till hur det är i svenspråkiga områden? Kan en butiksanställd, som också talar finska, få språktillägg?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Vixxen
2018-11-25 05:40
#5

#4 Nej, det har jag aldrig hört.

Upp till toppen
Annons: