Finland, allmänt

Snart är det Lucia-tid!

2018-11-16 09:09 #0 av: Magi-cat

Luciafirandet i Finland brukar vara högtidligt och i Vasa kommer hon ridande till häst.

Snart är det dags igen! Det blir ingen omröstning utan tärnorna har ställt upp ändå.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/239003

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-16 09:11 #1 av: MonicaLagerquist

Ja nu närmar det sig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-11-16 10:45 #2 av: KPD

Trevligt att man håller på traditionerna! Vasa tycks ha undergått samma förödelse som många svenska städer, i vart fall det som syns på bilden.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-11-16 11:20 #3 av: Magi-cat

Lucia är en så vacker ljustradition, tycker jag. Formerna (med röstning och sådant) kan ju förstås förnyas, och det verkar man ha gjort.

Anmäl
2018-11-18 19:12 #4 av: Sundaychild

Jag kan inte läsa Vasabladet (trots att jag är född och uppvuxen där, men har bott på annan ort redan så länge). Varför har man slutat med omröstningen? Det var alltid så spännande att rösta och följa med resultatet när jag var barn!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2018-11-18 22:06 #5 av: Magi-cat

Jag kan heller inte läsa mer än vad som syns ovan, men jag antar att man anser omröstningar otidsenliga, precis som fallet är här. (Där jag bor har man också avskaffat omröstningar och Lucia-tåget består av frivilliga tärnor.)

Anmäl
2018-11-21 17:55 #6 av: Sundaychild

I Åbo röstar vi Skrattar. Otidsenliga...hrmf...tradition är tradition!!! Skrattar

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2018-11-25 04:22 #7 av: wildfire

Tjusigt, det är verkligen en fin högtid som bör bevaras Blomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.