Annons:
Etikettspråk
Läst 479 ggr
Magi-cat
2018-11-06 20:15

Språkpolisen ryter till!

Ett ord i rättan tid av en sann språkpolis! 👍

"Det finns inget som irriterar Oravaisbon Ruben Anderson, 85 år, mer än språkfel. Den som gör sig skyldig till sådant får också höra det. Svenskan överlever inte annars, säger han."

"Ruben drar sig inte för att säga vad han tycker. Han ringer ofta till medierna och till pressens språkvårdare. Myndigheter och företag är han inte heller rädd för. Häromdagen traskade han in till en bank i Vasa och frågade varför de bara skyltar på finska."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/241683?shareID=147663-83fb3d12e6&fbclid=IwAR12vwQ0i6skx7iplckhvFMbPemcmiGhp1fQMh0X39bQuggIaSmmMuGQTEs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2018-11-12 22:05
#1

Jämfört med honom är jag mycket sansad, men jag brukar höra av mig, när man på svenska använder finska namn för orter i Finland. Det värsta var nog när man i vetenskapsradion talade om ”universitetet i Turku”. Detta korrigerades nästan direkt efter mitt påpekande. Jag kan ha en viss förståelse för att alla rikssvenskar kanske inte känner till namn som Tavastehus, Villmanstrand, Dickursby eller Träskända, men Åbo, Tammerfors och Uleåborg anser jag att man borde känna till.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2018-11-14 10:58
#2

#1 Vad BRA att du påpekar!

Det där är en styggelse, enligt min mening, när man i Sverige använder de finska namnen på orter som har svenska namn!

Jag begriper inte varför, om de tror att det finska namnet är mer "rätt", eller vad det nu kan vara. Det är de inte. Båda är rätt, men som svensk ska man naturligtvis använda de svenska namnen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: