Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 474 ggr
Magi-cat
10/25/18, 8:29 AM

Nytt patientdatasystem väcker oro

Det nya patientdatasystemet Apotti tar inte hänsyn alls till svenskan och svensktalande!

"Om läkaren är rikssvensk och inte behärskar finska och patienten har svenska som modersmål - hur går det om patientdatasystemet fungerar bara på finska för personalen?"

"Här uppstår en patientsäkerhetsrisk då vi i värsta scenariet befinner oss i en situation, där varken vårdpersonalen eller patienten förstår den skrivna texten, fortsatta vårddirektiv, som är centrala för patienten.""

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/23/nya-patientdatasystemet-vacker-oro-uteblir-svenskan-for-personalen-apotti-tas-i?fbclid=IwAR1HrKCFdxauVgsQsIUHqwE3aGdmVpHsa-qirZB0DYwylN6eleRbxA_Rp9g

Dåligt. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
10/25/18, 9:40 AM
#1

Dåligt? Det är en skandal!


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Själshjärta
10/25/18, 10:43 AM
#2

Jag blir så ledsen! Som finlandssvensk i Finland har jag varit tvungen att använda mig av en tolk under läkarbesök, för att jag inte behärskar finskan tillräckligt bra för att förstå läkaren. När ska svenskan få den respekten den är värd som ett officiellt språk i Finland? 😡

Welcome to the Black Parade

KPD
10/25/18, 3:14 PM
#3

#2 Utan att veta antar jag, att det betyder mer än man tror för svenskan, när SFP ingår i regeringen, även om det är ett litet parti.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
10/25/18, 6:56 PM
#4

Om inte annat borde patientsäkerheten  vara avgörande, och den är i riskzonen med det nya systemet.

Det är svårt nog redan nu för alla de människor som enbart talar och förstår svenska. Detta blir ytterligare ett slag mot dem.

Det finns också vårdpersonal i de delar av Finland där svenskan är majoritetsspråk som inte behärskar finska språket lika bra som det svenska. Jag kan tänka mig att det blir en svår situation även för dem.

Kommer utflyttningen till Sverige att bli ännu större nu?

Och hur blir det med Åland som är enspråkigt svenskt?

Istället för att sätta käppar i hjulen borde ett nordiskt språksamarbete främjas!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: