Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 930 ggr
KPD
2018-10-12 11:03

Schjerfbeck talar finska på film

I en film om den finlandssvenska konstnären Helene Schjerfbeck kommer hon att tala finska, ett språk hon inte behärskade. Att historiska personer på film talar ett annat språk än de i verkligheten gjorde är inte ovanligt, och jag ser inget fel i det. Emellertid höjer jag litet på ögonbrynen, när man i Finland spelar in en film om en finländsk konstnär och inte låter henne tala det av landets språk hon i verkligheten talade. Ibland får jag en känsla av att man i Finland ibland försöker förfinska landet retroaktivt. https://www.hbl.fi/artikel/helene-schjerfbeck-pratar-finska-pa-film/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2018-10-15 14:50
#1

#0 Jag håller helt med dig om att det inte är konstigt att historiska personer i en film talar ett annat språk än de gjorde i verkligheten.

Det är när när det finns en minoritetsfråga där språket är en viktig del, som man höjer på ögonbrynen. (Eller kanske blir upprörd.)

Det kommer fram redan i tidningsrubriken: Det står inte ett neutralt, torrt konstaterande att "Helen Schjerfbecks liv blir film" eller något liknande.
Det står "Helene Schjerbeck pratar finska på film".

Kan man ana ett visst mått av upprördhet? 

Regissörens motivering var kortfattad, men klantig:
"– Vi räknar med större succé på det sättet."
Pengar, således.

Blir nästa kassasuccé Tove Janssons liv, på finska?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-15 15:30
#2

#0 Ibland får jag en känsla av att man i Finland ibland försöker förfinska landet retroaktivt.

Den här frågan finns alltid med, ständigt. Jag undrar om det inte "alltid" varit så och att minoriteten aldrig får slappna av i sin uppmärksamhet?

Åtminstone känns det så.

edit: Ändå får de det att funka. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-23 08:12
#3

Filmen upprör sinnen och nu manas t.o.m. till bojkott!

"Schjerfbeckfilmen är baserad på en lögn. Hur mycket de inblandade än pekar på rätten att fiktionalisera, så är denna fiktion ett solklart uttryck för kulturell appropriering. Som minoritet kan vi inte annat än protestera, skriver konstproffset Pontus Kyander"

"På senare år har en upprörd debatt försiggått om kulturell appropriering. Detta innebär att någon – företrädesvis från en majoritetskultur – anammar och utnyttjar en mindre kulturs uttryck. "

"Finsk filmpolitik måste synas, vi måste göra allmänhet och beslutsfattare medvetna om att minoritetskulturer i dag har rätt att kräva respekt för språk och integritet, och att den urgamla flerkulturen i Finland (samisk, finsk, finlandssvensk, finskrysk och länge tysk) har haft avgörande betydelse för formandet av vad Finland är i dag. Språken gör oss rikare. Bojkotta Schjerfbeckfilmen, och protestera för minoritetsperspektiven!"

https://www.hbl.fi/artikel/bojkotta-schjerfbeckfilmen/?fbclid=IwAR1e6TjlWzzEd7-emuIQezTbq21D0KhkpIhNC_Srr94hBmww9SgiceQl14Q


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-01 08:07
#4

Helene Schjerfbeck kunde aldrig läsa den första biografin om henne. Den var nämligen på finska.

Nu upprepar sig historien och det känns respektlöst.

"Man ställer sig osökt frågan hur regissören kommer att hantera och synliggöra detta väldokumenterade (språkliga och kulturella) utanförskap."

https://www.hbl.fi/artikel/fiktion-och-korrekt-konst-historia/?fbclid=IwAR3GhqKLu8lWWqSgfmaBQKcOfi1TdP_kHm5sYojIt4RlU1wIGMpO8qeGAlA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2018-11-01 08:47
#5

Håller med er båda. 

Jag tycker det är sorgligt att man inte kan låta huvudpersonen tala sitt ursprungliga språk i såna här fall, då ju svenskan i Finland faktiskt är jämställd med finskan i grundlagen. Jag tror också många finnar gärna hade sett att Schjerfbeck hade talat svenska i filmen, för trots allt är långt ifrån alla finnar avogt inställda till det finlandssvenska. Många - om inte de flesta - är faktiskt genuint nyfikna på det svenska och skulle gärna höra mer svenska om de bara utsattes för det. Visst kan jag tänka mig att man förväntar sig en lite bättre kommersiell framgång om huvudpersonen talar samma språk som den överväldigande majoriteten av befolkningen, men i långa loppet innebär sånt här att det finlandssvenska kulturarvet decimeras vilket är väldigt trist. 

Den finlandssvenska journalisten Anna-Lena Laurén skrev också en kolumn i Dagens Nyheter om det här. Tyvärr har jag inte tillgång till artikeln, men om nån annan av er som läser detta har det så finns den här: https://www.dn.se/kultur-noje/annalena-lauren-finlands-svenska-kulturarv-ska-inte-synas-i-onodan/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2018-11-01 17:33
#6

Jörn Donner verkar tala lite runt själva frågan:

" Därmed sagt att en film om Schjerfbeck på finska är bättre än ingenting, frånsett eventuella dubier om huruvida de som har upphov till filmen, både framför och bakom kameran, har talang och insikt nog att förstå vad hon var. Jag är inte helt övertygad."

"https://www.hbl.fi/artikel/jorn-donner-en-schjerfbeckfilm-pa-finska-ar-battre-an-ingen-film-alls/?fbclid=IwAR3lS1uWswpDxnsVgz65ZQRk9Cy_AFzGhRgiKgUqrI9w_NwR2ZqHhs5xaDw"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2018-11-11 23:32
#7

#4 Biografin var på finska. Det var därför Schjerfbeck själv inte kunde läsa den.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2018-11-12 09:08
#8

#7 😂 Har ändrat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2018-11-12 21:15
#9

#8 Först tänkte jag göra det direkt, eftersom jag förstod, att det var ett misstag, men jag vill ogärna ändra vad någon annan har skrivit.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2020-01-17 17:51
Farwuq
2020-01-21 06:35
#11

Lite tokigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2020-01-21 08:24
#12

Rent klantigt. 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: