Samhälle och politik

NMR upplöst av hovrätten

2018-09-28 22:49 #0 av: KPD

Åbo hovrätt upplöser NMR i Finland.

”Hovrättens beslut grundar sig bland annat på att föreningen idealiserar fascism, antisemitism, kränker sexuella minoriteters rättigheter och att den inte anser att alla raser är lika värda.”

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/28/abo-hovratt-upploser-nordiska-motstandsrorelsen-i-finland-jatteviktig-milstolpe?utm_source=facebook-share&utm_medium=social

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-09-28 22:54 #1 av: Magi-cat

Helt rätt beslut och något för Sverige att lära av.

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-09-30 11:30 #2 av: Farwuq

Det är ett slag i luften.
Man kan inte förbjuda politiska åsikter eller rörelser, då går de bara under jord, vilket är etter värre.
Det hela blir då ett martyrskap.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-09-30 11:37 #3 av: Magi-cat

Det är en viktig markering av samhället att inte tillåta våldsbejakande extremism.

Jag tror dessutom att det visst har betydelse om organisationen är förbjuden eller inte när det gäller att dra till sig nya följare.

Anmäl
2018-10-06 09:58 #4 av: Magi-cat

"

”Ställer man rätten till liv mot yttrandefrihet tror jag nog att de flesta väljer den första”

"

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/06/slaget-efter-tolv-staller-man-ratten-till-liv-mot-yttrandefrihet-tror-jag-nog-att

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.