Annons:
Etikettspråk
Läst 1149 ggr
[NeferNefer]
9/23/18, 2:48 PM

Kännspak

Lustigt ord, och för mig helt nytt och obegripligt. Men det är ett mycket gammalt ord som är väl värt att känna till och bevara i språket.

https://www.sprakinstitutet.fi/sv/publikationer/sprakspalter/reuters_rutor_1986_2013/1992/kannspak

"Kännspak är ett gammalt nordiskt ord som användes redan i fornsvenskan i formen kænnispaker och som också har en motsvarighet i norskan (kjennespak). Den senare delen av ordet är adjektivet spak i den äldre betydelsen ’klok, förståndig’.

I dagens finlandssvenska används kännspak i betydelsen ’lätt igenkännlig, karakteristisk’. En holme eller ett föremål i terrängen kan ha en kännspak silhuett, en människa kan ha ett kännspakt skratt och en fågel kan ha en kännspak flykt, för att nämna några exempel. Men den betydelsen är inte den ursprungliga. I fornsvenskan, och ännu i 1800-talets rikssvenska, betydde kännspak ’som har lätt att känna igen’. Det användes främst om människor, men även om djur."

Annons:
Magi-cat
9/23/18, 6:28 PM
#1

Kul att  du tar upp det ordet!

Jag tycker att jag har lätt för att förstå finlandssvenska med alla dess träffande ord och uttryck, men just "kännspak" har gäckat mig och jag stannar upp vid det ordet när det förekommer…
Att en "fågel kan ha en kännspak flykt" känns lite som att det inte hör ihop, eller hur jag nu ska uttrycka det…

Jag förstår att det är ett nordiskt ord och det var mycket intressant med härledningen! 👍

Visst är det värt att känna till och bevara! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
9/25/18, 5:43 PM
#2

Jag talar ju finlandssvenska varje dag och kännspak är inte det minsta konstigt i mina öron. 🤔

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
9/25/18, 6:44 PM
#3

#2 Lite ovant för oss, bara. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: