Annons:
Etikettspråk
Läst 986 ggr
Magi-cat
2018-09-20 14:18

Svensktalande - och illa bemött?

"Vi frågade om era erfarenheter efter att den finlandssvenska ungdomsbarometern visade att över 40 procent av de finlandssvenska unga har behandlats dålig på grund av sitt språk."

Lyckligtvis gäller det inte alla, en del har aldrig träffat på något negativt bemötande.

Allvarligt är det förstås om den svensktalande blir illa bemött i en kritisk situation, som den här som ringde 112:

"En berättar om ett samtal till 112 efter en olycka.

- De sa att: "Ellet puhu suomea tämä puhelu loppuu tähän". Pratar du inte finska slutar samtalet här.

Ett annat exempel är sjuksköterskan som vägrade kommunicera eftersom patienten inledde samtalet på svenska.

- Hos tandläkarens tidsbeställning slängde man på luren."

Ibland uppmanas den svensktalande att åka till Sverige eller kallas "hurri" (ett skällsord).

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/19/manga-av-er-har-behandlats-daligt-pa-grund-av-svenskan-nodnumret-112-ellet-puhu


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Tuulikki]
2018-09-20 15:00
#1

Men herregud… 😱🙁

VampireGirlElvira
2018-09-20 15:32
#2

Jag vet inte om detta gäller om samma sak som hände mig när jag var fem-sex år, men men… Jag är också finlandssvensk, och hade riktigt svårt med svenskan när jag var ett litet barn, jag blev mobbad för att jag bara kunde prata finska då. Jag var trygg med finskan, men efter jag blev mobbad, så började jag gå i meänkieli för att vara mer trygg i mig själv för att just vara en finlandssvensk och efter så började jag att gå i svenska lektioner efter skolan så att jag kunde börja prata svenska både i skolan och i hemmet. Mina andra syskon var bättre på svenska än mig, så jag ville börja med svenskan också. Så nu, många år senare, så är jag tryggare med svenskan än finskan, (vet inte varför men jag tror att det är på grund av att jag börjar att tappa bort finskan i mitt liv, om man nu kan säga så). Jag är född här i Sverige, men jag har blivit mobbad på grund av att mina föräldrar är från Finland, och att dom skrek till mig att fara hem till mitt rätta land. Att jag ej får vara här i Sverige, även om jag föddes här. Det känns jättetråkigt att man som finlandssvensk blir nertryckt av andra som inte förstår att man har svårt med svenskan så som alla andra som bor här och jobbar här i Sverige som kommer från andra länder. Varför inte bara låta oss vara ifred, även om det ”låter lustigt” när vi pratar?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Magi-cat
2018-09-20 15:49
#3

#2 Verkligen jättetråkigt, och absolut inte ok att trycka ner någon för hur hen talar! 

Hoppas allt är bättre nu för dig. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2018-09-20 17:20
#4

#2 Fy vad tråkigt! Få saker låter väl så härligt som finlandssvenska eller svenska bruten på finska talas med ett leende!? Tänk till exempel Mark Levengood! Man blir ju alldeles varm och glad bara av att höra hans röst! Man liksom hör hur han ler sitt varma leende när han pratar! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VampireGirlElvira
2018-09-20 17:42
#5

#3 allt är bättre nu med mig. : ) #4 Mark Levengood är ju ett perfekt exempel på hur vi finlandssvenskar pratar, och det är hjärtvärmande. ❤️

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Tjeja
2018-09-20 19:22
#6

#4 Vad roligt! ❤️ För jag vet många som med mig älskar hur Mark talar! Hans dialekt är ju underbar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Sundaychild
2018-09-21 19:53
#7

Jag råkade fatiskt själv på den här artikeln på Yle:s sidor idag. Det är tyvärr nog så att klimatet har ändrat kraftigt i Finland på senare tid. Och då talar jag inte om det som kan avläsas på termometern…

Men att en operatör på 112 svarar med att samtalet avbryts om man inte talar finska är ju ofattbart!

Men tyvärr måste jag nog själv erkänna att jag är lite försiktig t.ex. med att prata svenska högljutt på stan på helgkvällar, man vet aldrig när nån lite påverkad svenskhatare får för sig att bli aggressiv.  Har tyvärr hänt både mig och mina vänner några gånger 😮.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2018-09-21 19:59
#8

#7 Håller med om att det är dåligt om 112-operatören sagt så. Men den kanske inte kunde svenska och var tvungen att ta samtalet ändå? Ibland måste man ha folk på en plats, även om de inte kan båda språken…(Jag försvarar det inte, men det är lite vad jag hört.)

Jobbigt om man inte ens vågar tala svenska ute på stan förstås. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2018-09-21 20:03
#9

#8 även om man inte kan språket så har man inte den attityden i en så allvarlig situation som larmsamtal på larmcentral! Det är antingen någon som missförstått eller så borde den operatören sparkas på rot! Inspelningar finns ju så det är lätt att bevisa vad som faktiskt sades.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2018-09-21 20:44
#10

#9 Jag säger ju att jag inte försvarar det, men vi vet inte exakt vad som hände i just det enskilda fallet. Det är inte alltid så enkelt, svart eller vitt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VampireGirlElvira
2018-09-22 16:27
#11

#7, det är ju tragiskt att du inte vågar att prata svenska öppet. : (

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: