Övrigt

Så ska nya Kvarkenfärjan se ut

2018-09-14 08:01 #0 av: Jimmy.L

I december läggs beställningen på den nya färjan som ska gå över Kvarken – tre år senare ska den börja gå mellan Umeå och Vasa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sa-har-ska-den-nya-kvarkenfarjan-se-ut

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-14 08:11 #1 av: Magi-cat

Roligt att färjeprojektet äntligen ros i hamn! Tummen upp

Hjärta "Den här gången ska Hypatia försvaras."

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-09-15 12:57 #2 av: KPD

Intressant! Har man någonsin diskuterat två färjor? Nu antar jag, att den nya, större färjan ska vara tillräcklig, men vilka prognoser finns för framtiden? Skulle tätare förbindelser i sig bidra till mer trafik?

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-09-15 13:21 #3 av: Jimmy.L

#2 Först får man nog kika på hur mycket frakt och resenärer det är mellan Umeå -Vasa, för stor kapacitet kan göra att man börjar förlora pengar.  

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-16 17:32 #4 av: Sundaychild

Inte en dag för tidigt!!!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2019-01-14 13:40 #5 av: Magi-cat

Projekt Kvarkenfärjan går vidare. Den blir till 70-80 % inhemsk. Många arbetare måste rekryteras från Östeuropa, då inhemsk arbetskraft inte räcker till.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/14/den-nya-kvarkenfarjan-vantas-bli-70-80-procent-inhemsk-en-stor-del-av

Hjärta "Den här gången ska Hypatia försvaras."

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2019-01-15 12:14 #6 av: KPD

#5 Intressant! Det tycks behövas språkkunniga arbetsledare på varvet.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl