Övrigt

Bussolycka i Kuopio

2018-08-24 19:09 #0 av: KPD

En tragisk bussolycka har inträffat i Kuopio, där en buss körde genom ett broräcke och störtade ned på järnvägen. Fyra personer omkom och flera är allvarligt skadade. Olyckan misstänks bero på bromsfel.

https://www.hbl.fi/artikel/allvarlig-trafikolycka-i-kuopio/

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-08-24 19:27 #1 av: Magi-cat

Onej, så tragiskt! Gråter

De hade åkt för att  ha det gott på ett spa och så hände detta...

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2018-08-27 08:18 #2 av: Farwuq

Rysligt

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-08-29 13:04 #3 av: Magi-cat

Efter vad jag läst nu i tidningarna så hade bussen inga bromsfel enligt de utredningar som gjorts, så något annan måste ha blivit fel. Gråter

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2018-08-29 15:02 #4 av: Farwuq

Föraren kan möjligtvis hamnat i ett »förvirringstillstånd«.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-08-29 15:40 #5 av: KPD

#3 Hastigheten tycks ha varit för hög,. Bussen höll 100 km/tim.

Enligt Yle har passagerarna bett föraren att inte köra så fort: ”Passagerarna hade under bussresan upprepade gånger bett chauffören sakta ner. Man hade också hört sig för om chauffören var för trött för att köra.”

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/27/olycksbussen-i-kuopio-korde-100-kilometer-i-timmen

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2018-08-30 06:16 #6 av: Magi-cat

Så tragiskt. 😓 Det lutar således åt den mänskliga faktorn? Igen, ungefär som vid den tragiska olyckan i vintras då en buss välte och ungdomar omkom.
Människor blir trötta och i och med det går omdömet ner. Det är ett enormt ansvar för en chaufför och det borde alltid vara minst två som kan byta av varandra.
Eller en automatisk buss. Den blir i alla fall inte trött...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.