Annons:
Etikettermatdryck
Läst 950 ggr
Magi-cat
2018-08-24 07:50

Inspiration i matvardagen med Martha

Vem behöver inte inspiration i matvardagen, särskilt med barn?

Marthaförbundet är som vanligt till god hjälp och har här ett bra initiativ:

"05 September 2018, 18:00 - 20:00

Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat. Vi diskuterar också hur vi kan få mat och nya smaker att tilltala barnen. Under tiden får barn över 4 år delta i program tillsammans med Ungmartha. Vi avslutar kvällen med ett gemensamt mellanmål. Evenemanget är gratis och det finns begränsat antal platser. Under kvällen får även familjerna som kommer kokboken Tack för maten och annat material som kan ge inspiration i vardagen. 

Anmälning via formuläret senast söndag 2.9. Ange antalet vuxna och barn samt barnets ålder och eventuella specialdieter i samband med anmälningen. 

Eventuella frågor besvaras av Sofia Grynngärds sofia@martha.fi.  

Mera information om projektet och Ungmartha finns här: 
Tackformaten.fi 

Ung.martha.fi "

"https://martha.fi/sv/start/view-89467-73563"

Det borde finnas Marthaförbund i Sverige också! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-08-24 08:38
#1

Jag skulle gärna gå med i ett Marthaförbund om det dök upp ett nära mig 🙂

Magi-cat
2020-03-09 07:32
#2

Marthas kvinnokraft, symboliserat av en bakelse för den 8 mars:

"Marthas kvinnokraft är en hyllning till kvinnan. Varje bakelse är unik och du kan göra den just så söt, sur, bitter eller fräsch som du vill genom att välja din fyllning. Den är en påminnelse om alla de kvinnofrågor Marthaförbundet kämpat och fortsättningsvis kämpar för, om modiga förgrundsgestalter och engagerade kvinnor av i dag."

Se recept i länken!

https://www.martha.fi/recept/marthas-kvinnokraft?fbclid=IwAR3zcaJ5I1klAx9Q-bjJtLFRZguHsdoDBolGarZXrmT4RlFNdxegZ1PSGjo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-13 10:49
#3

Som jag alltid brukar säga, Marthaföreningen är så himla bra och gör ett fantastiskt jobb!!!🏆❤️

Här kan man bli matlustvolontär, träffa nya människor, inspirerar och lära sig nytt!

"Engagera dig som matlustvolontär! Du kan bli matlustvolontär om du känner att du har några timmar varje månad att avvara och om du vill träffa nya människor. Vi ser gärna att du som blir volontär är intresserad av Marthaförbundets verksamhet och villig att lära dig nya saker. Kanske är du också intresserad av mat och näring. Projektet Matlust utför pilotverksamhet i kommunerna Korsholm och Pedersöre, i samarbete med kommunernas äldreomsorg och Folkhälsan. Av praktiska skäl önskar vi att våra volontärer är bosatta i någon av dessa kommuner. Den första utbildningen ordnas som ett digitalt evenemang på Microsoft Teams den 25 juni klockan 18.00–20.00. Varmt välkommen med! Läs mera här:
https://www.martha.fi/vardagsku…/vill-du-bli-matlustvolontar
#marthaforbundet"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2020-06-14 21:01
#4

#3 Har Finlands historia bidragit till att det finns en starkare tradition att hjälpa varandra? 

” Pavo tog sin hustrus hand, och sade:

Qvinna, qvinna, den blott tål att pröfvas,

som en nödställd nästa ej förskjuter;

blanda du, till hälften, bark i brödet

ty förfrusen står vår grannes åker.”

Också talkoarbete torde vara betydligt mindre vanligt i Sverige än i Finland, även om det förekommer.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2020-06-14 21:26
#5

#4 Jag tror det!

Talkotraditionen lever kvar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-05-19 16:52
#6

Ta vara på vårens nyttigheter, t.ex. granskott 🌲

"Här kommer en c-vitaminbomb som kan komma väl till pass i förkylningstider! 🍏
Fram till midsommaren går det bra att plocka granskott, när de ännu är mjuka och ljusgröna. Kom ihåg att fråga markägaren om lov!
GRANSKOTT- & ÄPPELSHOT
1 dl granskott
2 dl fjolårets äppelmust
Mixa samman färska granskott med äppelmust. Sila och häll upp i små shotglas. Skål!"

Från Finlands svenska Marthaförbund på FB


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: