Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 953 ggr
KPD
2018-08-07 15:24

Finlandssvensk litteratur hösten 2018

Hufvudstadsbladet publicerar en förteckning över den finlandssvenska bokutgivningen 2018. Det är totalt närmare 60 titlar i olika kategorier. https://www.hbl.fi/artikel/starkt-biografisk-boksasong/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KPD
2018-08-07 15:29
#1

En titel som fångade mitt intresse är: ”Mia Franck: Bombträdgården. Lissu från Helsingfors skickas som krigsbarn till en prästfamilj i Sverige. Förlaget M (september).”


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2018-08-07 19:02
#2

En otrolig rikedom på bra författare!

Alfred Backas bok ska bli kul att läsa! 😃
Överlevnadsbok för finlandssvenskar. Fakta och fördomar om Vörås raggare och pensionärer, Vasas vittu- respektive satanbälte, Ekenäs som dödens väntrum och Lovisa som billigversionen av Ekenäs. Schildts & Söderströms (september)"

Ser att Fältskärns berättelser kommit ut på nytt, det var också kul.

Den här känns vältajmad:

"Marcus Rosenlund: Väder som förändrade världen. Yles vetenskapsredaktör Rosenlund debuterar med en bok om hur klimatet påverkat historiens gång – El Niño och Maya-kulturen, Krakataus utbrott och Munchs Skriet med mera. Schildts & Söderströms (oktober)."

Jag läste Maresi, ("feministisk fantasy", har den kallats), så den här måste jag förstås också läsa;

"Maria Turtschaninoff: Breven från Maresi. Maresi återvänder till hembyn i Rovas, ett land märkt av fattigdom och okunskap. Tredje delen i serien som inleddes 2014 med Finlandia Junior-belönta fantasyromanen Maresi. Krönikor från Röda Klostret. Förlaget M (augusti)."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: