Naturen, växter och djur

Skogsbränder

2018-07-22 09:15 #0 av: Sundaychild

Fruktansvärt hur det brinner i skog och mark, både i Finland och i Sverige. Här (i södra Finland) kom det faktiskt lite regn igår, och åtminstone branden i Pyhäranta fick man under kontroll tack vare det. Men också i Lappland brinner det.

Jag har inte följt med i detalj i Sverige, men har ju sett at det brinner över hela landet även där. Något jag aldrig trodde att vi här i norden skulle behöva uppleva.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2018-07-22 10:04 #1 av: Baadeh

Växthuseffekten är det du ?

Anmäl
2018-07-22 10:07 #2 av: Magi-cat

Fruktansvärt med bränderna. Gråter

Hjärta 

Anmäl
2018-07-22 10:12 #3 av: Baadeh

#2 Verkligen stackars alla som inte har hem.

Anmäl
2018-07-23 20:38 #4 av: Farwuq

#1 Det är för tidigt att säga. Naturen har sina cykler och det har den alltid haft.

#3 det kan vara synd om de som har hem också, generalisera inte för mycket. Livet har många bottnar.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-07-23 21:09 #5 av: Magi-cat

Hörde av en som pratat med en av helikopterpiloterna. Hur absurt det var att se familjerna plocka ihop sina viktigaste ägodelar och barnen ta med sig några leksaker för att sedan lämna det brandhotade hemmet, utan att veta om de någonsin kunde återvända...

Hjärta 

Anmäl
2018-07-26 08:24 #6 av: Magi-cat

Det kan vara skillnader i skogsbruk som gör att Sverige drabbas hårdare än Finland...

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/25/skillnader-i-finskt-och-svenskt-skogsbruk-kan-forklara-varfor-sverige-drabbats?utm_source=facebook-share&utm_medium=social

Hjärta 

Anmäl
2018-07-27 09:02 #7 av: Sundaychild

Nu har i alla fall Finland fått sina egna bränder under kontroll, och skickar hjälp till Sverige.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2018-07-27 09:03 #8 av: Magi-cat

Hjärta

Hjärta 

Anmäl
2018-07-27 09:55 #9 av: Farwuq

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.