Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1209 ggr
KPD
7/18/18, 6:48 PM

Kräftor

I Finland börjar kräftsäsongen den 21.7. Nu vill Helsingfors djurskyddsförening förbjuda kokning av levande kräftor, om de inte har bedövats först. ”I och med att döda kräftor och skaldjur förfars snabbt brukar de kokas levande. Hesy [Helsingfors djurskyddsförenin] kräver att alla kräftor, humrar och övriga tiofotade kräftdjur ska bedövas innan kokning och att kräftdjur och skaldjur ska förvaras i naturliga förhållanden innan de avlivas. Föreningen hänvisar till olika undersökningar som visar att skaldjur känner smärta. Sedan mars har det varit förbjudet i Schweiz att lägga levande humrar i kokande vatten och Hesy efterlyser motsvarande lagstiftning i Finland. Enligt Hesy är det också problematiskt att levande skaldjur säljs till vanliga konsumenter i och med att det kräver en viss yrkeskunskap att avliva skaldjur mekaniskt.” https://www.hbl.fi/artikel/djurskyddsforening-ifragasatter-kraftskivan-som-tradition/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
7/18/18, 7:42 PM
#1

Det låter bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
7/18/18, 8:34 PM
#2

Nu äter jag inte kräftor. Men hur ska dom bedövas är det tänkt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
7/18/18, 9:44 PM
#3

Egentligen måste man inte äta dem alls…

"Eftersom kräftor och andra skaldjur inte utgör en nödvändig del av människans föda uppmanar föreningen den som grubblar över djurens välbefinnande att avstå från att äta dem.

– En kräfta innehåller väldigt lite ätbart kött och det finns skäl att ifrågasätta våra traditioner, säger Luukkainen."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
7/19/18, 6:10 AM
#4

Det var åratals sedan jag åt kräftor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
7/19/18, 7:11 AM
#5

#3 ne jag förstår det men jag blev mer nyfiken på hur man ska bedöva en kräfta när det stod som det gjorde.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
7/19/18, 7:27 AM
#6

#5 Tror inte de har någon bra idé om det. Grejen är nog att vi ska avstå eftersom vi inte kan "bedöva" dem i hemmiljö så att kokmomentet blir smärtfritt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
7/22/18, 10:36 AM
#7

Såg hur min farmor slängde i dem levande när jag var barn. Jag vägrade att äta dem för jag tyckte det var så hemskt.

Magi-cat
7/22/18, 10:40 AM
#8

#7 Förstår dig…😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: