Bilder och videor

Några försommarbilder från Skåne

2018-05-18 11:57 #0 av: Farwuq

Jag tog några fotografier med mobilen på vägen till jobbet.

Bilderna ska föreställa: Gullregn, Hagtorn, Hyll, Lupin, "okänd", Oxel och Valnöt.

Ljuset och fotografen var inte det bästa, så ursäkta kvalitéen.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-05-23 12:09 #1 av: Farwuq

Här är några bilder till tagna direkt framför universitetshuset i Lund, denna morgon när jag gick från gymmet Gerdahallen mot hemmet.

Bilderna är tyvärr vända p.g.a. ifokus brister i bildhantering. Jag kan fixa det om jag minskar storleken - upplösningen - på bilderna, men jag orkar inte just nu.

Bilderna föreställer en ekorre - troligen en hane - och en familj änder; med anka med sina småttingar och en vaksam andrik (anddrake/andrake) mellan mig och resten av familjen.

Jag gissar att andrik är det skånska namnet och andrake är de svenska.
Här jag bor i Skåne säger man bara andrik om hanen till änder/ankor och anka och honan.

Den berömda trappan på universitetshuset, den har jag bakom ryggen.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-05-23 12:25 #2 av: Magi-cat

Wow så fina bilder! Kär Både andfamiljen och ekorren är så söta!

Hoppas någon kommer på vad "okänd" är för växt. Glad

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-23 13:04 #3 av: Farwuq

Du mena de röda blommorna i mitt förra inlägg?
De finns på ett medelhögt träd och liknar ganska mycket nejlikor i närbild.
De är inte ovanliga här i Lund och är det som jag brukar kalla för »parkträd«.
Valnötter växer lite vildare, ett träd här och ett där.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.