Annons:
Etikettövrigt
Läst 984 ggr
[GIKmio]
2018-05-05 12:46

Finland Hockey-VM 2018

Som brukligt som Medarbetare på Sport i Fokus så lägger jag in rapporter om finska med- och motgångar i sportens värld på Finland i Fokus. Nu är det dags för Ishockey-VM igen. Finland har vunnit flera guldmedaljer i juniorhockey. Senast förra helgen då Finland vann guld i J18-VM. Men nu är det senior-VM och där har Finland två VM-guld ( 1995 och 2011 ). Finland spelar VM-premiär idag mot Sydkorea med matchstart kl. 16:15.

Finlands VM-trupp till VM i Danmark är preliminär, och inte fullständig. Flera spelare är utanför truppen för att bereda utrymme för tänkbara spelare från NHL..Allt eftersom kommer fler spelare att plockas in i truppen.

Målvakter: Ville Husso, Harri Säteri

Backar: Julius Honka, Tommi Kivistö, Miika Koivisto, Markus Nutivaara, Ville Pokka, Juuso Riikola

Forwards: Sebastian Aho, Marko Anttila, Mikael Granlund, Pekka Jormakka, Kasperi Kapanen, Sakari Manninen, Saku Mäenalanen, Janne Pesonen, Mikko Rantanen, Veli-Matti Savinainen, Antti Suomela, Teuvo Teräväinen

Annons:
Magi-cat
2018-05-05 15:56
#1

Tar tacksamt emot nyheter om hockey-VM! 🌺

(Själv vet jag tyvärr ingenting om detta isfenomen. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-05 16:06
#2

#1 Finland uppträder i blåvita dräkter.. Det dom håller i sina händer kallas ishockeyklubba alt. hockeyklubba, plasthatten på huvudet kallas hockeyhjälm,  och det dom har på fötterna kallas skridskor.. Det svarta rundformade föremålet dom passar till varandra med hjälp av sina klubbor kallas puck😂

Magi-cat
2018-05-05 16:25
#3

#2 Tack så mycket för den uttömmande förklaringen! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-05 16:38
#4

#3 Varsågod 🙂❤️

Finland har fått en smakstart tidigt mot Sydkorea. Ledning med 2-0. Något annat var kanske inte att vänta.. Sydkorea är debutanter och har aldrig tidigare spelat i den Elitdivision i VM  som Finland, Sverige. Kanada. Ryssland, Tjeckien mfl. spelar i..

[GIKmio]
2018-05-05 19:13
#5

Finland besegrade Sydkorea med 8-1 i VM-premiären.. Men observera att det  förmodligen är det sämsta laget i hela VM. Nu återstår ytterligare sex möten i gruppspelet innan det blir kvartsfinal. Och för att nå kvartsfinal krävs att man är topp-4 av åtta lag i gruppen efter sju omgångar där alla möter alla..

[GIKmio]
2018-05-09 18:00
#6

Efter utklassningen mot Sydkorea så har Finland stått för två ytterligare utklassningar i form av 8-1 mot Lettland och 7-0 mot Norge..Två finländare ligger också i täten i VM:s poängliga efter tre matcher: Poängledaren Sebastian Aho med 4 mål, 7 assist, och 11 poäng och Teuvo Teräväinen med 4 mål, 6 assist, och 10 poäng..

Annons:
KPD
2018-05-11 19:55
#7

Trevligt! Sajtvärden är måttligt intresserad av sport och visste inte ens om det skulle vara dags för VM i ishockey. Därför är det bra, att någon intresserad fyller den luckan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[GIKmio]
2018-05-11 20:50
#8

#7 Men inte så trevligt  för alla finländare att man åkte på torsk i fjärde omgången av gruppspelet mot hemmanationen  Danmark med 2-3 inför några tusen lyckorusiga danska fans i Herning..

Magi-cat
2018-05-11 20:58
#9

#8 Då var nog inte de finländska supportrarna lika glada…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-11 21:06
#10

#9  Det som är kul med hockeyn jämfört med fotbollen är att det inte är några ledsamheter och stök. Inga huliganbråk, utan finska, svenska, tjeckiska och kanadensiska supportrar sitter och dricker öl ihop..

Magi-cat
2018-05-11 21:49
#11

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-16 11:03
#12

Hur går det med hockeyn (i sommarvärmen)?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-16 18:17
#13

Finland har bjudit och gett.. Vunnit med stora siffror både mot Kanada och USA och förlorat mot Tyskland. Men poängskörden räckte för att vinna Grupp B och Finland möter imorgon Schweiz i kvartsfinalen.

Annons:
Magi-cat
2018-05-16 21:58
#14

Så bra! 🏆🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-17 22:29
#15

Finland är utslaget ur VM efter förlust mot Schweiz med 2-3 i kvartsfinalen.En märklig turnering av Finland där man öste på och fick ordentlig utdelning mot dom bättre lagen men föll mot dom sämre.

Magi-cat
2018-05-17 22:42
#16

Underskattning?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[GIKmio]
2018-05-17 22:47
#17

Nej, Schweiz är ett bra lag. Men givetvis en kvartsfinal som Finland skulle ha vunnit. Jag tycker det var mer underskattning av Sverige som kom undan med blotta förskräckelsen mot Lettland. Jag anser att Schweiz är bättre än Lettland..Kanske snarare  att Finland hade svårt att vara det spelförande laget.

Magi-cat
2018-05-18 06:54
#18

Är det landssorg nu, tro? 🙂

"Fåordiga och förkrossade" är de i alla fall, Lejonen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/18/lejonen-hade-svart-att-smalta-chockforlusten-det-kanns-for-javligt

Det gäller att kunna ta en förlust, också. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: