Samhälle och politik

Världens renaste luft finns i Finland!

2018-05-03 17:47 #0 av: Magi-cat

Folk i Finland kan glädja sig åt att ha världens renaste luft!

"Finland har världens renaste luft, meddelar Meteorologiska institutet med hänvisning till uppgifter från Världshälsoorganisationen WHO."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/03/who-finlands-luft-ar-renast-i-hela-varlden

Där ser man, jag brukar alltid säga att det är något speciellt med luften i Finland! Nu vet jag att det inte är inbillning...Glad

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-03 18:38 #1 av: Farwuq

Renare än Tibet och Antarktis, m.fl.?
Funderar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-05-03 18:43 #2 av: Magi-cat

#1 Nu ska vi inte vara så petnoga. Skrattar

Det är 100 länder man mätt i. Förmodar att Tibet och Antarktis m.fl. platser inte är med...

Anmäl
2018-05-04 07:49 #3 av: Farwuq

Det skiljer sig nog inom länder också, så i USA det skiljer nog mellan
Chicago -  Illinois och Fairbanks - Alaska.

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-05-04 08:21 #4 av: Magi-cat

#3 Helt säkert beror det på mätplatserna.

Men nu ska vi bara vara glada för att världens finaste luft finns i Finland!Skrattar (Det är det jag alltid sagt, typ.)

Sverige låg visst också bra till.Pustar

Anmäl
2018-05-11 20:46 #5 av: KPD

#3, #4 Tydligen har man mätt på ett flertal platser i respektive land för att få en rättvis jämförelse.

"Mätstationer från elva finländska städer ingick i undersökningen: Lojo, Esbo, Uleåborg, Vanda, Harjavalta, Lahtis, Brahestad, Tammerfors, Villmanstrand och Helsingfors. Även mätstationen på Utö och i kommunen Vederlax (Virolahti) i sydöstra Finland ingick i kartläggningen."

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.