Annons:
Etikettspråk
Läst 970 ggr
Magi-cat
4/19/18, 12:29 PM

Varför flyttar finlandssvenskar till Sverige?

Många unga finlandssvenskar flyttar eller funderar på att flytta till Sverige eller känner någon som gjort det. Vad är det då som lockar?

Dels är det väl nyfikenhet, men mycket beror det nog på språket. Att det är skönt att "få leva sitt liv på svenska".

Många får en lite annan syn på Finland när de kommit till Sverige och fått distans till landet. Upptäcker att det inte är så tokigt ändå. Man kan också bli mer positiv till finska språket när man inte känner pressen att tala det bra.

Och så finns det då kulturkrockar. 🙂

"En kvinna sa till mig att hon önskade att man bara kunde få sitta tyst en stund utan att någon frågade om man mådde dåligt eller var sjuk. En annan tyckte att man inte ens kan beställa kaffe i Sverige utan att komma in i en lång harang om vädret och hur man mår och sådana saker."

Svenskarnas okunskap om Finland upphör aldrig att förvåna, särskilt om den finlandssvenska minoriteten:

"– Både om Finland i stort, men kanske framför allt om den här finlandssvenska gruppen som finns. Alltså människor som talar svenska som sitt modersmål. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra hur trötta finlandssvenskarna är på att höra hur bra svenska de talar."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/18/det-ar-skont-att-fa-leva-sitt-liv-pa-svenska-och-synen-pa-finland-blir-ocksa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: