Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 2705 ggr
Magi-cat
2018-04-04 11:45

Vattenkokare på Viking Line får känslorna att koka

Det har tydligen blivit skärpta kontroller på Viking Line…Ordningsvakter går igenom passagerarnas bagage och slår ner på - vattenkokare!😮

"Flera passagerare har på sistone blivit förvånade över att säkerhetskontrollerna till Sverigebåtarna börjar vara lika stränga som på flygfälten."

"För Hua Dong och hans gravida fru ledde det här till att de inte fick åka på kryssning till Åland eftersom säkerhetsvakterna upptäckte en vattenkokare i bagaget. Vattenkokaren fanns med för att frun skulle få koka vatten under resan."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/03/hua-dong-fick-inte-aka-med-viking-line-pa-grund-av-vattenkokare

Inte heller egen matsäck får man ha.

"Tre studerande killar skulle återvända från påskfirandet i Stockholm. Med sig ombord på Viking Line hade de tänkt ha varsin hemlagad pastasallad – men i säkerhetskontrollen blev de av med maten. – Det finns massor med fall där folk haft spritkök med sig och lagat mat i hytten eller i korridoren. Därför är det helt förbjudet, säger Viking Lines kommunikationsdirektör."

"– Barnmat är givetvis tillåten. Och allergiker har rätt att ha med sig specialkost."

Det var ju hemskt snällt. 😐 Gissar att andelen specialkostare kommer att öka av det här.

https://www.hbl.fi/artikel/tre-pojkar-blev-av-med-matsacken-pa-viking-line/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Grodan
2018-04-04 12:39
#1

Dåligt dåligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Farwuq
2018-04-05 09:05
#2

😮

Att det gått så långt anade jag inte, men…
Det är ju konkurens med restaurangerna ombord. 😉
Jag hoppas att de kan ge kokhet vatten till dem som behöver det, och detta helt gratis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-04-05 09:28
#3

Det lär nog kosta. 😐

Förklaringen är så långsökt. Att det aktuella paret inte fick ta ombord en vattenkokare för att andra burit sig illa åt och lagat mat på spritkök i hytter och korridorer…

Vattenkokare orsakar knappast någon skada…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-04-05 11:11
#4

De har väl brandvarnare som indikerar öppen eld, det hela skulle vara lätt att ordna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-04-05 11:42
#5

Javisst! Det är så långsökt så det är inte klokt!

Likaså killarna som inte fick ta med sig matlådor!

Det kan ju inte skada, störa eller vara en fara för allmänheten på något sätt! 

Vad om däremot stör är spritkonsumtionen, men det är ju något som de tjänar pengar på, så…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-04-05 12:18
#6

Fy…

Jag skulle aldrig få för mig åka de där linjerna om jag mot all förmodan skulle ta mig så pass långt norr ut i riket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2018-04-05 12:39
#7

🙂

Då får du ta dig upp ända till Umeå och åka Kvarkenfärjan över till Vasa.

Jag är nästan säker på att det på dessa färjor är tillåtet att medföra såväl vattenkokare som egna mackor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-04-05 16:27
#8

Och jag som aldrig varit norr om en linje Trollhättan - Ankarsrum.

🤐

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-04-05 17:28
#9

Kollade Viking Lines bestämmelser:

"Det är inte tillåtet att utan tillstånd ta ombord, tillreda eller konsumera livsmedel som smörgåsar, matlådor, snabbmat eller stora mängder frukt och grönsaker." (källa)

Inte ens egna mackor!!??

Jag kan förstå att det är förbjudet att typ laga mat över öppen eld i hytterna eftersom det innebär en risk.
Men att passagerarna inte får ha med sig en egen macka är enbart av snålhet. Man ska köpa deras svindyra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-05 17:30
#10

Dock får ruttresenärer (ej kryssning) ha med sig mat i transportsyfte.

https://www.vikingline.se/min-bokning/bra-att-veta/ordningsregler/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-04-30 18:55
#11

#0 Specialkost betyder att man måste ha läkarintyg.

#2 Finns att värma barnmat på fartygen. 🙂

#3 Vattenkokare orsakar brandlarm på bryggan, händer att folk duschar varmt och glömmer stänga dörren till hytten då kan larmet gå igång på bryggan.

#5 Dom tjänar pengar på att sälja ombord. Biljetterna skulle bli mycket dyrare om man tillät medtagen mat. 🙂

#7 Jag är tveksamt om du får ta med och använda vattenkokare på den linjen, deras brandvarningssystem är samma som på färjorna i sthlm. Är samma brandföreskrifter i hela EU för färjor. Brand ombord är det värsta som kan hända förutom att sjunka då. 😮

#9 Jämför vad det kostar i sthlm så är det inte dyrare att äta Buffé eller À la carte ombord. 🙂

Jag tror det var på Landgången jag läste om folk skulle ha med sig egen mat så skulle rederierna behöva lägga på minst 1500 kr för en biljett för att täcka förlusten av mindre försäljning ombord. 😮

Tant Grön
2018-04-30 19:28
#12

Hur kan de ha rätt att rota igenom ens bagage? 😡Vill de att man skall äta ombord så kan väl maten ingå i biljettpriset. Tappade helt lusten att åka med dem nu.

[Jimmy.L]
2018-04-30 20:19
#13

#12 Med samma lagstöd som på flygplatser. 

När du bokar resan väljer du ju om du vill äta ombord då ingår ju priset i bokningen så har ju både Viking, Silja/Tallink, Birka och Eckerö. Samma sak på färjorna till Danmark och Polen. Även färjan mellan Danmark och Oslo måste du lägga till mat eller välja utan mat.

Annons:
Farwuq
2018-05-02 17:56
#14

Makalöst, att man inte ens får käka smörgåsar, rökt korv och dricka t.ex. medhavd lemonad.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
2018-05-02 18:19
#15

#14 Alla resebolag har ju olika regler.

SJ tillåter inte att man dricker medtagen alkohol på sina tåg inte heller får du äta din medtagna mat i bistron eller låna deras micro för att värma mat. 

Jag får inte ta med dricka genom säkerhetskontrollen på flyget.

Bokar man något är man skyldig att läsa bokningsreglerna och det missar många att göra.

Magi-cat
2018-05-06 12:26
#16

#15 Men det är ju en helt annan sak. På SJ får man trots allt äta sina medhavda mackor och att man inte får ta med dricka på flyget har ju en helt annan historia.
Om det vore av säkerhetsskäl skulle inte bilpassagerarna heller få ta med sig mat och dryck.

Dessutom är det inte för mycket begärt att personal uppträder vänligt och professionellt, vilket det verkar ha varit si och så med här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-06 14:10
#17

#16 Antingen släpper du ombord matsäck men då måste en biljett som kostar från 100  kr genast bli 1500 kr dyrare för varje resenär för att täcka förlusten eller så tar man och äter i caféet eller restaurangerna. vill du betala 1500 kr extra bara för att ta med dig en matsäck? Rederierna vill ju kunna tjäna pengar på sina kunder annars får dom lägga ner. 

Jag äter trerätters för under 500 kr eller tar en hamburgare i grillen för under 200 kr har aldrig blivit besviken på maten där. Möjligen på Cinderella där förrätten inte var så vass men jag fick kaffe gratis till efterrätten efter jag sa vad jag tyckte. 

Ofta så kommer det fram att passagerare varit stökiga i kontrollen då stoppar Kaptenen dessa han eller hon är den som avgör om man får följa med. Personalen vid säkerhetskontrollen bestämmer och man är skyldig att följa deras anvisningar.

Magi-cat
2018-05-06 15:25
#18

#17 Att det är rätt att stoppa stökiga passagerare är vi fullständigt överens om, eftersom de är en säkerhetsrisk. (De borde göra något åt stökigheten under själva resan också, anser jag.)

Sedan är det frågan hur måna rederiet ska vara om sina passagerare. Genomgång av bagage så det inte slunkit med en macka, är våldsamt överdrivet.
Det finns ju trots allt andra resmål och andra rederier. 

Jag tror inte heller det är eller blir något större problem eller ekonomisk kris för rederiet att "folk har med sig egen mat". De flesta som kryssar gör det säkert för upplevelsen. Reguljärresorna är redan dyra så det räcker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-06 16:00
#19

#18 Stöket under resan har dom ju vakter som ingriper och det finns celler ombord för dessa.

Viking Line tillåter inte matsäck ombord.

Birka Cruises samma regler.

Tallink/Silja samma regler.

Eckerö linjen samma regler.

Finnlines samma regler.

Inga rederier från Stockholms närhet tillåter mat med sig ombord.

Dom tjänar pengar på taxfreeförsäljning ombord samt godstrafiken.

Du får ta dig upp till Umeå om du ska ta med dig en macka på Wasaline men det blir inte billigare att åka dit med bil snarare dyrare. Räkna på bensinpriset samt värdeminskning på bilen så betalar du mer än att ta bilen ombord på färjorna i sthlm med mat ombord.

[Jimmy.L]
2018-05-06 16:02
#20

Glömde en sak, det råder totalt förbud mot vattenkokare på alla linjer även Wasaline.

Annons:
Tant Grön
2018-05-07 14:16
#21

Om man vill köpa med sig någon finländsk ätbar spedialité, så får man alltså inte ta med sig den ombord? Om man får, hur kollar de att man inte äter upp det ombord? Får man ta med finskt godis? Finsk korv? Drycker?

Sist jag var i Estland köpte jag bl.a. rysk champagne. Var nog tre år sedan och ingen kroppsvisitering då.

Magi-cat
2018-05-07 14:34
#22

#21 Dina frågeställningar visar hur sjukt det här blir! Ska man känna sig som en brottsling ungefär för att man vill ha med sig en och annan godsak? Få bagaget med privata ägodelar genomgånget? 

De kan förstås inte kolla om man äter upp det ombord, hur skulle det se ut? Inte heller kan de kolla att man äter deras mat i restaurangen.

Man får alltså föra med sig livsmedel, men inte förtära dessa ombord. 

Det vore bättre om de tog itu med verkliga problem, som oväsendet ombord som ökat de senare åren. Så många nätter man legat vaken i hytten för att det festas omkring och i korridoren! Sedan de tog bort telefonerna ur hytterna kan man heller inte ringa efter vakter. (Men bara de dricker alkoholen i baren så…😕)

Jag har åkt med de här båtarna (Silja mest) i många år och aldrig att det varit några problem förut av det här slaget med medhavd matsäck! Så gnidigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-07 14:39
#23

#21 Du får ta med dig livsmedel ombord om det är förpackat och vissa rederier måste man fråga om det är okej (hört man har slängt livsmedel i kontrollen för några) men skulle du äta upp det ombord och dom kommer på dig kan dom tvinga dig att gå av i te.x Mariehamn eller porta dig från rederiet. (Kaptenen avgör om du ska sättas iland).

Du har skyldighet att följa dom bokningsvillkor som finns och du har även godkänt dom när du bokar. 

Allt står ju i som sagt i bokningsreglerna som man ska läsa alltid.

Magi-cat
2018-05-07 17:39
#24

Hur som helst, lite mer rädda om sina i övrigt ordentliga kunder kunde de nog vara. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-07 18:23
#25

#24 Du vet va att du kan prata med personalen ombord. Jag sa till personalen att några hade bandspelare utanför grillen på Cinderella vakterna kom och tog den.

KPD
2018-05-11 20:19
#26

#15 Detta är flera olika frågor. Hur många restauranger tillåter att gäster tar med egen mat? SJ:s restaurangvagnar är rullande restauranger, och platserna är till för dem som köper mat där. Jag antar, att man vid behov får låna mikron för att värma barnmat. Vid sin egen plats får man äta medhavd mat.

Att egen alkohol inte får förtäras beror på att serveringstillståndet gäller i hela tåget. Om det hade varit begränsat till restaurangvagnen, hade SJ kunnat tillåta alkoholförtäring i resten av tåget, men då hade resande å andra sidan inte fått ta med alkohol från restaurangvagnen till sin egen plats.

http://www.accentmagasin.se/politik/tillstandsenheten-om-sj-alkoholen-det-har-blivit-mycket-battre/

Apropå på detta med att ta med egen mat eller dryck finns i Quebec, Kanada något mycket speciellt, nämligen restauranger som endast serverar mat. De har en skylt i fönstret med texten "apportez votre vin". Man tar alltså med sitt eget vin till restaurangen. När man har anvisats ett bord, ställer man sin butelj på bordet. Medan man läser menyn, går kyparen och korkar upp vinet och kommer sedan tillbaka med flaskan.

http://www.apportezvotrevin.com/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Jimmy.L]
2018-05-11 20:55
#27

#26 Tror jag har hört något om att folk blivit nekade att värma barnmat hos SJ.

Färjorna i sin tur är ju intresserade att tjäna pengar och när ISPS (International Ship & Port Facility Security Code) infördes såg ju färjerederierna sin chans att stoppa matsäck med sig ombord för att få sina gäster att äta av utbudet ombord.

Vill man inte äta ombord kan man ju äta innan avgång vilket vissa gör. 

Egen mat får man tydligen ha med på restauranger det visste jag inte, nu lärde man sig något nytt.

https://www.svd.se/livsmedelsverket-reglerna-tillater-gaster-ha-med-egen-mat

Annons:
Magi-cat
2018-05-11 21:57
#28

Att man inte får ta med sig egen mat och förtära den inne i SJ:s restaurangvagn, är ganska självklart och accepteras av de allra flesta. Samt är det även tillåtet att medföra egen matsäck för förtäring i de andra vagnarna. Särskilt om resan är lång måste man ha denna möjlighet.

Lika självklart är det att vi inte packar upp medhavd matsäck på färjornas restaurangbord, men vi som reser med dem för att transportera oss finner det lika självklart att vi får äta denna matsäck i hytten.
Alkohol är en helt annan sak, av lätt insedda skäl.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-11 22:11
#29

#28 Men det är ju inte självklart att man får äta matsäck i hytten. Skulle jag äta matsäck och bli påkommen ja då väntar avstigning i Mariehamn och jag får resa vidare bäst jag kan.

Magi-cat
2018-05-11 22:33
#30

Verkar det rimligt, tycker du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2018-05-11 22:42
#31

Ja efter som jag har godkänt deras bokningsregler när jag bokar resan.

Jag är även skyldig att läsa reglerna.

Tant Grön
2018-05-11 23:19
#32

Hur vet de om man äter i hytten, har de kameraövervakning? 🤪

[Jimmy.L]
2018-05-12 07:12
#33

Det vet dom inte, men skulle man bli påkommen så får man ta konsekvenserna av att kunna bli avkastad på Åland eller Helsingfors, man kan även bli portad från rederiet. Genast blir det så mycket dyrare än vad matsäcken kostar är det värt att bli strandsatt för lite mat?

Magi-cat
2018-05-12 07:29
#34

#31 Jag förstår. 🤓

Medan fullt med fulla människor lever rövare i korridorer och hytter, blir jag avkastad i Mariehamn om jag käkat en medhavd macka i hytten!

Det låter synnerligen rimligt och användarvänligt. (inte)

#32 Fresta dem inte med den idén. 🤪 Matsäckspolisen är alltid på sin vakt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2018-05-12 08:15
#35

#34 Som sagt kontakta personalen ombord vid störningar så hjälper dom till, dom bits inte jag lovar. 

Om man nu stör sig på att man inte får ha matsäck med sig varför inte ta flyget eller köp ett fartyg och starta en linje själv eller köp en båt/flygplan/helikopter eller kör bil upp till Umeå och ta färjan där.

Rederierna tvingar ju inte att ni måste åka med dom.

KPD
2018-05-12 10:45
#36

#35 Det finns fler orsaker än så till att jag flyger till och från Finland.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Jimmy.L]
2018-05-12 11:04
#37

#36 Fördelar med flyg är många, några exempel att det är

  • Snabbare transport och fler destinationer. 
  • Slipper störande hyttgrannar och stök.
  • Billigare taxfree.
  • Billigare biljetter.

Just störande har jag inte upplevt på Viking Line till Helsingfors utom på Cinderella som mer är en partybåt, är det mer stök på Silja till Helsingfors?

Fördelen med färja är

  • Du kan ha mer packning.
  • Du kommer fram centralt i Stockholm/Helsingfors.
  • Du kan ha bilen med dig.
  • Njuta av skärgården.
Farwuq
2018-05-14 07:16
#38

Vilken tur att jag inte är en resande människa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Grodan
2018-05-15 16:01
#39

🧟‍♂️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: