Resor, sevärdheter och äventyr

Vattenkokare upprör på Viking Line

2018-04-04 11:45 #0 av: Magi-cat

Det har tydligen blivit skärpta kontroller på Viking Line...Ordningsvakter går igenom passagerarnas bagage och slår ner på - vattenkokare!Förskräckt

"Flera passagerare har på sistone blivit förvånade över att säkerhetskontrollerna till Sverigebåtarna börjar vara lika stränga som på flygfälten."

"För Hua Dong och hans gravida fru ledde det här till att de inte fick åka på kryssning till Åland eftersom säkerhetsvakterna upptäckte en vattenkokare i bagaget. Vattenkokaren fanns med för att frun skulle få koka vatten under resan."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/03/hua-dong-fick-inte-aka-med-viking-line-pa-grund-av-vattenkokare

Inte heller egen matsäck får man ha.

"Tre studerande killar skulle återvända från påskfirandet i Stockholm. Med sig ombord på Viking Line hade de tänkt ha varsin hemlagad pastasallad – men i säkerhetskontrollen blev de av med maten. – Det finns massor med fall där folk haft spritkök med sig och lagat mat i hytten eller i korridoren. Därför är det helt förbjudet, säger Viking Lines kommunikationsdirektör."

"– Barnmat är givetvis tillåten. Och allergiker har rätt att ha med sig specialkost."

Det var ju hemskt snällt. Oberörd Gissar att andelen specialkostare kommer att öka av det här.

https://www.hbl.fi/artikel/tre-pojkar-blev-av-med-matsacken-pa-viking-line/

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2018-04-04 12:39 #1 av: Grodan

Dåligt dåligt.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2018-04-05 09:05 #2 av: Farwuq

Förskräckt

Att det gått så långt anade jag inte, men...
Det är ju konkurens med restaurangerna ombord. Skämtar
Jag hoppas att de kan ge kokhet vatten till dem som behöver det, och detta helt gratis.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-04-05 09:28 #3 av: Magi-cat

Det lär nog kosta. Oberörd

Förklaringen är så långsökt. Att det aktuella paret inte fick ta ombord en vattenkokare för att andra burit sig illa åt och lagat mat på spritkök i hytter och korridorer...

Vattenkokare orsakar knappast någon skada...

Hjärta "It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life". (Cpt Picard)

Anmäl
2018-04-05 11:11 #4 av: Farwuq

De har väl brandvarnare som indikerar öppen eld, det hela skulle vara lätt att ordna.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-04-05 11:42 #5 av: Magi-cat

Javisst! Det är så långsökt så det är inte klokt!

Likaså killarna som inte fick ta med sig matlådor!

Det kan ju inte skada, störa eller vara en fara för allmänheten på något sätt! 

Vad om däremot stör är spritkonsumtionen, men det är ju något som de tjänar pengar på, så...

Anmäl
2018-04-05 12:18 #6 av: Farwuq

Fy...

Jag skulle aldrig få för mig åka de där linjerna om jag mot all förmodan skulle ta mig så pass långt norr ut i riket.

Anmäl
2018-04-05 12:39 #7 av: Magi-cat

Glad

Då får du ta dig upp ända till Umeå och åka Kvarkenfärjan över till Vasa.

Jag är nästan säker på att det på dessa färjor är tillåtet att medföra såväl vattenkokare som egna mackor.

Anmäl
2018-04-05 16:27 #8 av: Farwuq

Och jag som aldrig varit norr om en linje Trollhättan - Ankarsrum.

Tyst

Anmäl
2018-04-05 17:28 #9 av: Magi-cat

Kollade Viking Lines bestämmelser:

"Det är inte tillåtet att utan tillstånd ta ombord, tillreda eller konsumera livsmedel som smörgåsar, matlådor, snabbmat eller stora mängder frukt och grönsaker." (källa)

Inte ens egna mackor!!??

Jag kan förstå att det är förbjudet att typ laga mat över öppen eld i hytterna eftersom det innebär en risk.
Men att passagerarna inte får ha med sig en egen macka är enbart av snålhet. Man ska köpa deras svindyra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.