Annons:
Etiketthistoria
Läst 963 ggr
Magi-cat
2018-02-20 11:13

"Finlands mörka dag" 1948

"Den 23 februari 1948 var en mycket mörk dag för Finlands president J.K. Paasikivi. På morgonen hörde han i radionyheterna att kommunisterna genomfört en statskupp i Tjeckoslovakien. Några timmar senare fick han brev av Josef Stalin som kallade till förhandlingar om en biståndspakt. Än en gång stod Finlands öde på spel."

"Även om Finland under kriget aldrig ockuperades av Röda armén hade vi i segrarmakternas uppdelning av Europa tillfallit Sovjets intressesfär. 1948 hade kommunisterna kommit till makten i de andra länderna. Stod Finland som sista land i tur efter att kuppen i Prag genomförts?"

Så blev det nu inte.

"Stalin gick till allas överraskning med på förhandlingar utifrån Paasikivis utkast. Allt löpte sedan så smärtfritt att Paasikivi kallade hem delegationen för att lusläsa texten och försäkra sig om att ingenting finstilt dolde sig någonstans.

VSB-pakten som godkändes med rösterna 157–11 i riksdagen den 29 april var till sin karaktär betydligt mjukare än de pakter som Sovjet ingick med de folkdemokratiska länderna. Även om VSB-pakten i 44 år inskränkte Finlands internationella rörelsefrihet så gick den att kombinera med ett fritt samhällssystem."

https://www.hbl.fi/artikel/paasikivis-morka-dag-2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2018-02-20 11:16
#1

Skönt att det gick - ganska - smärtfritt för Finland.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2018-02-20 11:20
#2

Det gjorde det verkligen, ändå!🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-02-20 11:30
#3

Ja, det räckte väl med kriget och en förlust med ca 10% av landet.
Jag misstänker att Karelska näset var ett mycket viktigt jordbruksområde som gick förlorat.
Karelen i övrigt och Salla innebar förlust av mycket skog och tillgången till sjön Ladoga.
Petsamo var förlusten av nickelgruvorna vid Salmijärvi. och ishavshamnen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: