Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 757 ggr
Magi-cat
2018-02-20 10:55

Heja tågtrafiken! (VR)

Bra jobbat av VR och konduktören! 🌺

"En asiatisk familj var på väg till Kemi med tåg under natten till måndagen, men kände inte igen sin station. VR och Trafikverket kom till undsättning och ordnade så att familjen fick byta tåg mitt i en beckmörk skog.

Norr om Kemi märkte familjen att de hade åkt förbi sin tågstation och övernattningsstället i Kemi. Pappan bad konduktören att visa var tåget befann sig genom mobilens kartapplikation. Då insåg familjen att de hade passerat sin station.

De var nu på väg till Rovaniemi med ett litet barn och tre stora väskor i minus 20 grader och utan sovplats, skriver Yle.

Lyckligtvis kunde ett tåg som åkte i motsatt riktning plocka upp familjen. De har en spontan och medkännande konduktör att tacka."

https://www.hbl.fi/artikel/yle-asiatisk-familj-akte-forbi-sin-tagstation-konduktoren-loste-missodet/

Undring: Hade samma sak kunnat hända i Sverige?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2018-02-22 09:00
#1

Innan man frågar sig om det hade kunnat hända i Sverige bör man fråga sig hur stor sannolikheten är i Finland. Nu känner vi till detta fall, därför att det har inträffat, men vi vet nog inte om det har hänt att resande har blivit kvar till fel destination. Ytterst handlar detta om att en konduktör undersökte möjligheten för resenärerna att byta tåg och att övriga inblandade ställde upp. Att VR fortfarande är sammanhållet underlättade sannolikt detta. Jag tror, att det hade kunnat hända också i norra Sverige, där avstånden är stora och trafiken gles.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: