Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 550 ggr
KPD
2/12/18, 2:46 PM

Estlandssvenskar

I Estlands gamla svenskbygder finns ett nyvaknat intresse för svenska språket och svensk kultur. "Initiativtagare till både det här språkboet [för barn] och en ny diskussionsgrupp för vuxna i Hapsal är den finlandssvenske publicisten Mikael Sjövall. Mikael är känd bland estlandssvenskar och andra som är intresserade av svenskan i Estland som kanske den mest entusiastiske aktivisten när det gäller estlandssvensk kultur. - Vi försöker gjuta nytt liv i det svenska språket i de här bygderna där det svenska ännu lever, säger Mikael. Då tänker jag främst på områdena kring Hapsal, som Nuckö, Ormsö och Rickul. Tanken är att det ska handla lika mycket om den estlandssvenska kulturen som om språket. - Vi tar upp ämnen som till exempel sjöfart, som alltid har funnits i centrum för den svenska kulturen i Estland." https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/10/det-ar-pa-gang-nu-nya-forsok-att-ateruppliva-svenskan-i-estland


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2/14/18, 12:56 PM
#1

I Estland värnar de om sitt arv, det finns de som tycker annorlunda i Finland.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
8/30/20, 10:58 PM
#2

Sveriges Radio hade idag ett inslag i ”Godmorgon, världen!” om estlandssvenskar och om återflyttning till Estland.

https://sverigesradio.se/artikel/7541382


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
9/1/20, 7:21 AM
#3

Man kan bara hoppas att de kan slå rot.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
9/1/20, 7:17 PM
#4

#4 Det tycks finnas intresse för det svenska arvet, men dialekterna kommer nog ha svårt att överleva.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
9/2/20, 7:57 AM
#5

De utvecklas nog i ett nytt mönster, inget är beständigt.
Jag hoppas det kan bli ett officiellt språk så småningom.

Snart kan vi starta »Estland i Fokus«
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
9/2/20, 8:48 AM
#6

#5 Inget hindrar dig från att göra det redan nu, men jag tror inte, att det skulle bli rusning dit.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
9/2/20, 7:15 PM
#7

Inte jag heller, jag vet föga om Estland.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cojimar
6/28/22, 9:46 PM
#8

#0 På Ormsö i västra Estland har man sedan många generationer pratat svenska på en egen lokal dialekt. Under den sovjetiska ockupationen var svenskan på väg att utrotas på ön, men nu hörs den åter, inte minst bland den yngre generationen, konstaterar HBL.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

KPD
6/29/22, 4:21 PM
#9

#8: Det var en mycket intressant artikel! Det är glädjande, att traditioner vårdas.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: